Medier, genus och makt

Medier, genus och makt
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor168
Vikt250 gr
Utgiven2006-08-17
SABBs
ISBN 9789144038230
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Hur ser genusrepresentationen ut i nyhetsmedier? Det är lika viktigt att studera hur ofta kvinnor respektive män representeras i medierna som att studera hur de gestaltas. I boken diskuteras hur denna gestaltning ser ut. Framställs kvinnor respektive män på olika sätt och tillåts de göra olika saker i nyhetsmedierna?
Förutom nyhetsmedier diskuteras reklam och populärkultur ur ett genusperspektiv och utifrån representation. Frågor som ställs är bl.a. huruvida reklam och populärkulturens innehåll påverkar unga människors identitetsuppfattning. I boken presenteras aktuell svensk och internationell forskning inom fältet medier och genus. Boken är även rikt illustrerad med aktuella svenska exempel.
Boken är lämplig för universitetsstudier i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och genusvetenskap. Den är också av intresse för personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med journalistik, medier och kultur.