
Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 167 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2000-02-14 |
| SAB | Eabfc |
| ISBN | 9789144013404 |
I denna bok granskar författarna olika argument som under historien framförts för att legitimera den skolgrammatiska traditionen. De diskuterar också dagens grammatikundervisning som den kommer till uttryck i olika läromedel samt i intervjuer medlärare. Författarnas hållning till merparten av den skolgrammatiska traditionen är kritisk. De förespråkar en funktionellt inrik-tad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.
Boken vänder sig främst till lärarstuderande i svenska, lärar-utbildare och aktiva svensklärare. Den är även av intresse för andra lärarkategorier, liksom språk- och textintresserade i allmänhet.






















