Marknadsföringsrätt : den materiella rätten och processen

Marknadsföringsrätt : den materiella rätten och processen
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor388
Vikt488 gr
Utgiven2021-03-23
SABOeaae-c
ISBN 9789139115380

<em>Marknadsf&ouml;ringsr&auml;tt &ndash; den materiella r&auml;tten och processen</em> behandlar alltifr&aring;n traditionella marknadsf&ouml;ringsr&auml;ttsliga fr&aring;gor &ndash; s&aring;som vilseledande framst&auml;llningar, aggressiv marknadsf&ouml;ring, j&auml;mf&ouml;rande reklam och gr&auml;nsdragningen mellan marknadsf&ouml;ring och yttrandefrihet &ndash; till fr&aring;gor om ansvar, utformning av f&ouml;rbud, best&auml;mmande av vite och utd&ouml;mande av vite. D&auml;rut&ouml;ver redog&ouml;rs f&ouml;r speciallagstiftning med marknadsf&ouml;ringsr&auml;ttslig anknytning. Bland s&aring;dan lagstiftning kan n&auml;mnas alkohollagen, l&auml;kemedelslagen, spellagen samt lagen om avtalsvillkor i konsumentf&ouml;rh&aring;llanden.

Boken inneh&aring;ller rikligt med r&auml;ttspraxis fr&aring;n s&aring;v&auml;l Marknadsdomstolen, patent- och marknadsdomstolarna som EU-domstolen och H&ouml;gsta domstolen. F&ouml;rfattarna belyser den praxis&auml;ndring som skett p&aring; senare &aring;r exempelvis i fr&aring;ga om transaktionstestets till&auml;mpning vid bed&ouml;mningen av otillb&ouml;rlig marknadsf&ouml;ring. Dessutom behandlas den nya praxis som utvecklats avseende bland annat marknadsf&ouml;ring i sociala medier.

Den h&auml;r boken v&auml;nder sig i f&ouml;rsta hand till jurister som vill ha en helt&auml;ckande genomg&aring;ng av de lagregler och den r&auml;ttspraxis som finns inom marknadsf&ouml;ringsr&auml;tt, men kan ocks&aring; komma till anv&auml;ndning f&ouml;r marknadsavdelningar, kommunikationsbyr&aring;er och inom utbildning.