
Kommentar till kursplanen i modersmål - meänkieli som nationellt minoritetsspråk (Grundskolans läroplan 2011)

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts Juridik AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2015-12-30 |
| SAB | Eab(u) |
| ISBN | 9789138326763 |
HAR UTGÅTT OCH ERSATTS AV REVIDERAD VERSION SOM ENDAST FINNS TILLGÄNGLIG I DIGITAL VERSION PÅ: www.skolverket.se
Den 1 juli 2015 trädde ändringar i skollagen (2010:800) i kraft som utökar rätten till modersmålsundervisning för elever som hör till de nationella minoriteterna. De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.
Några avsnittsrubriker i kommentar till kursplanen i modersmål - meänkieli som nationellt minoritetsspråk:
En lista på grundskolans läroplaner med kommentarmaterial finns på www.wolterskluwer.se/lgr
Den 1 juli 2015 trädde ändringar i skollagen (2010:800) i kraft som utökar rätten till modersmålsundervisning för elever som hör till de nationella minoriteterna. De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.
Några avsnittsrubriker i kommentar till kursplanen i modersmål - meänkieli som nationellt minoritetsspråk:
- De nationella minoriteternas historia, kulturella uttryck och traditioner
- Språkens ursprung, utveckling och nutida status
- Det centrala innehållet i meänkieli
- Meänkieli som förstaspråk respektive andraspråk
- Läsa och skriva
- Lässtrategier
- Skrivande
- Alfabetet, stavningsregler och grammatiska strukturer
- Kunskapskraven
En lista på grundskolans läroplaner med kommentarmaterial finns på www.wolterskluwer.se/lgr






















