
Kommentar till kursplanen i hem- och konsumentkunskap (Grundskolans läroplan 2011)

| Medverkande | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts Juridik | 
| Genre | Pedagogik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 27 | 
| Vikt | 0 | 
| Utgiven | 2011-08-12 | 
| SAB | Eab(u) | 
| ISBN | 9789138325483 | 
                
HAR UTGÅTT OCH ERSATTS AV REVIDERAD VERSION SOM ENDAST FINNS TILLGÄNGLIG I DIGITAL VERSION PÅ: www.skolverket.se
Vad är det som skiljer ämnet Hem- och konsumentkunskap i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Liksom förut står livet och verksamheterna i hemmet och familjen samt samspelet mellan människan, samhället och naturen i fokus. Den nya kursplanen lyfter däremot på ett tydligare sätt än tidigare fram hur den enskilda individen genom sina handlingar i hushållet kan bidra till hållbar utveckling. Övriga skillnader är bl.a.:
Vad är det som skiljer ämnet Hem- och konsumentkunskap i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Liksom förut står livet och verksamheterna i hemmet och familjen samt samspelet mellan människan, samhället och naturen i fokus. Den nya kursplanen lyfter däremot på ett tydligare sätt än tidigare fram hur den enskilda individen genom sina handlingar i hushållet kan bidra till hållbar utveckling. Övriga skillnader är bl.a.:
- Begreppet resurshushållning har ersatts av begreppet hållbar utveckling för att vidga perspektivetpå resursfrågorna.
 - Jämställdhetsfrågor lyfts fram i form av arbetsfördelning i hemmet. Det är en konkretisering jämfört med tidigare då området beskrevs mer övergripande med fokus på pojkars och flickors identiteter.
 - Ett mer konkret kulturperspektiv som är fokuserat på mattraditioner.
 - Tydligare koppling mellan mat och hälsa. 
 
				






















