
Läroplan för grundsärskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011

| Medverkande | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts Juridik | 
| Genre | Pedagogik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 164 | 
| Vikt | 0 | 
| Utgiven | 2011-08-12 | 
| SAB | Eu | 
| ISBN | 9789138325438 | 
                
FÖRSÄLJNING STOPPAD DÅ REVIDERAD VERSION KOMMER FRÅN TRYCK INFÖR SKOLSTARTEN I HÖST. Se, Relaterade produkter till höger.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna
- Normer och värden
 - Kunskaper
 - Elevens ansvar och inflytande
 - Skola och hem
 - Övergång och samverkan
 - Skolan och omvärlden
 - Bedömning och betyg
 - Rektorns ansvar
 
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.
				






















