När skolan blev en marknad : trettio år med friskolor

När skolan blev en marknad : trettio år med friskolor
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor345
Vikt555 gr
Utgiven2022-03-09
SABEm-c
ISBN 9789127829404

I början av 1990-talet fattades de beslut som ledde till att den svenska sammanhållna grundskolan avskaffades. Det skedde utan utredningar eller remissförfaranden, utan att internationell skolforskning togs tillvara och i det närmaste utan offentlig debatt. Den ersattes av en ny marknadsstyrd och konkurrensinriktad skolpolitik som inget annat demokratiskt land hade prövat. Skolan blev en marknad.

Nu har vi haft en skolmarknad i trettio år och det är dags att utvärdera. Hur gick det till? Hur har det gått? Hur går vi vidare?

Det här är en brokig antologi som samlar en mångfald av röster från vitt skilda håll för att belysa och utmana de systemförändrande beslut som kommit att påverka så många elevers och lärares vardag. Här finns textbidrag från såväl förespråkare som kritiker av reformen, samlade under bokens sju delar:

<ul> <li>Vad s&auml;ger beslutsfattare om reformen?</li> <li>Vad s&auml;ger friskolorna om reformen?</li> <li>Vad s&auml;ger l&auml;rarna och eleverna om reformen?</li> <li>Vad s&auml;ger studierna om reformen utifr&aring;n historiska perspektiv?</li> <li>Vad s&auml;ger studierna om reformen utifr&aring;n f&ouml;retagsekonomiska perspektiv?</li> <li>Vad s&auml;ger studierna om reformen utifr&aring;n sociala perspektiv?</li> <li>Vad s&auml;ger omv&auml;rlden om den svenska friskolereformen?</li> </ul>


Antologin har initierats av N&auml;tverket f&ouml;r likv&auml;rdig skola och &auml;r en viktig l&auml;sning f&ouml;r alla som, oavsett st&aring;ndpunkt, &auml;r eniga om att vi beh&ouml;ver v&auml;nda den dystra utveckling som inneburit betygsinflation, s&auml;mre l&auml;skunskaper, &ouml;kad psykisk oh&auml;lsa bland elever och tilltagande skolsegregation.

&rdquo;Endast n&auml;r den pedagogiska diskussionen inser att vi inte l&auml;ngre har en skola f&ouml;r alla, och f&ouml;rst&aring;r att livsvillkoren och den sociala verkligheten inte &auml;r desamma f&ouml;r alla elever, kan en verklig likv&auml;rdighet n&aring;s bortom meritokratins skenbara r&auml;ttvisa.&rdquo;
<strong>Majsa Allelin &amp; Ove Sernhede, kapitel 21</strong>

&rdquo;Erfarenheter fr&aring;n grundskolans inf&ouml;rande pekar p&aring; betydelsen av l&aring;ngsiktighet och systematik, men ocks&aring; p&aring; att stora och djupg&aring;ende f&ouml;r&auml;ndringar &auml;r m&ouml;jliga.&rdquo;
<strong>Bj&ouml;rn &Aring;st</strong><strong>rand, kapitel 24</strong>

<div class="epi-contentfragment">Avdelare med linje</div>

<strong>Per Kornhall</strong> &auml;r konsult i utbildningsfr&aring;gor, f&ouml;rfattare och debatt&ouml;r. Han har bland annat skrivit b&ouml;ckerna <em>Barnexperimentet</em>, <em>Alla i m&aring;l</em> och <em>Omstart f&ouml;r skolans digitalisering</em>.

<strong>Sten Svensson</strong> &auml;r l&auml;rare, journalist, skoldebatt&ouml;r och tidigare chefredakt&ouml;r f&ouml;r L&auml;rarnas tidning.

<strong>Majsa Allelin</strong> &auml;r sociolog, forskare och lektor vid Institutionen f&ouml;r samh&auml;llsvetenskaper, S&ouml;dert&ouml;rns h&ouml;gskola.

<strong>Bo Karlsson</strong> &auml;r utredare, tidigare rektor och verksamhetschef med 40 &aring;rs erfarenhet av arbete inom skolv&auml;sendet.