Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar

Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor496
Vikt1222 gr
Utgiven2021-06-24
SABEa
ISBN 9789127827660

<em>Att f&ouml;rb&auml;ttra skolor med st&ouml;d i forskning </em>visar hur skolor kan f&ouml;rb&auml;ttras med utg&aring;ngspunkt i aktuell forskning, men ocks&aring; hur forskningen kan st&ouml;dja skolans yrkesverksamma i detta arbete. De medverkande f&ouml;rfattarna har ett s&auml;rskilt fokus p&aring; regeringsuppdraget <em>Samverkan f&ouml;r b&auml;sta skola</em>, en nationellt reglerad satsning bland f&ouml;rskolor och skolor som ber&ouml;r hundratals huvudm&auml;n, skolor och f&ouml;rskolor som m&aring;nga g&aring;nger verkar under sv&aring;ra omst&auml;ndigheter.

Antologin <em>Att f&ouml;rb&auml;ttra skolor med st&ouml;d i forskning</em> belyser teman som: styrning av och samverkan kring skolutveckling, skolors f&ouml;rb&auml;ttringskapacitet, organisering f&ouml;r professionellt samarbete och l&auml;rande samt utveckling av undervisningskvalitet och elevh&auml;lsoarbete. H&auml;r besvaras fr&aring;gor som:

<ul> <li>Hur kommer det sig att s&aring; m&aring;nga skolutvecklingsinsatser inte f&aring;r avsedd effekt?</li> <li>Vad inneb&auml;r det att bygga skolors kapacitet f&ouml;r f&ouml;rb&auml;ttring?</li> <li>Hur kan man f&ouml;rst&aring; ansvar, dialog och samarbete mellan styrkedjans akt&ouml;rer?</li> <li>Hur kan man g&aring; till v&auml;ga f&ouml;r att f&ouml;rb&auml;ttra undervisningskvalitet?</li> <li>Vad ska till f&ouml;r att elevh&auml;lsoarbete blir en viktig del i skolf&ouml;rb&auml;ttring?</li> <li>Hur kan man bedriva skolf&ouml;rb&auml;ttring n&auml;r problemen ofta &auml;r sv&aring;rbem&auml;strade och beror av skolors kultur, struktur och omst&auml;ndigheter?</li> </ul>

Redakt&ouml;rerna Niclas R&ouml;nnstr&ouml;m och Olof Johansson har samlat forskare fr&aring;n olika discipliner med ett gemensamt intresse f&ouml;r skolf&ouml;rb&auml;ttring. Boken <em>Att f&ouml;rb&auml;ttra skolor med st&ouml;d i forskning </em>v&auml;nder sig fr&auml;mst till skolhuvudm&auml;n, skolledare, l&auml;rare, f&ouml;rskolel&auml;rare och andra som &auml;gnar sig &aring;t att f&ouml;rb&auml;ttra f&ouml;rskolor och skolor, men passar alla som vill f&ouml;rst&aring; det m&aring;ngbottnade skolf&ouml;rb&auml;ttringsarbetets villkor, dynamik och akt&ouml;rer.