Vetenskapliga teorier för lärare

Vetenskapliga teorier för lärare
Serie Utbildningsvetenskaplig kärna
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor451
Vikt980 gr
Utgiven2021-08-06
SABEa:d
ISBN 9789127827608

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken <em>Vetenskapliga teorier f&ouml;r l&auml;rare</em> riktar sig i f&ouml;rsta hand till l&auml;rarstuderande, men kan med f&ouml;rdel &auml;ven l&auml;sas av verksamma l&auml;rare och VFU-handledare. Teorier &auml;r redskap b&aring;de f&ouml;r vetenskaplig kunskapsproduktion och f&ouml;r att tolka och f&ouml;rst&aring; s&aring;v&auml;l kunskaper som egna erfarenheter. P&aring; s&aring; s&auml;tt &auml;r teoretiskt kunnande en v&auml;sentlig del i det som l&auml;rare i en utbildning som ska vila p&aring; vetenskaplig grund och bepr&ouml;vad erfarenhet beh&ouml;ver er&ouml;vra.

Antologin <em>Vetenskapliga teorier f&ouml;r l&auml;rare</em> beskriver en bred palett av teorier och perspektiv fr&aring;n olika kunskapsdiscipliner, d&auml;ribland sociologiska, psykologiska, didaktiska, pedagogiska och naturvetenskapliga kunskapsomr&aring;den. Boken diskuterar ocks&aring; hur vetenskap kan l&auml;sas och f&ouml;rst&aring;s i ett kapitel som behandlar vetenskaplig l&auml;skunnighet.

Bokens inneh&aring;ll ger b&aring;de en &ouml;verblick och f&ouml;rdjupande kunskaper i en m&auml;ngd vetenskapliga teorier och perspektiv och utg&ouml;r d&auml;rf&ouml;r en bas i den utbildningsvetenskapliga k&auml;rnan, gemensam f&ouml;r alla blivande l&auml;rare i Sverige.

&Auml;r du kursansvarig p&aring; h&ouml;gskola eller universitet? Best&auml;ll ett utv&auml;rderingsexemplar av <a href="/link/77886672288540f3916239ab4648ec6a.aspx" target="_top"><em>Vetenskapliga teorier f&ouml;r l&auml;rare</em></a>.