
Formativ undervisning : utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Inbunden |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 152 |
| Vikt | 460 gr |
| Utgiven | 2017-01-18 |
| SAB | Eab |
| ISBN | 9789127818309 |
<em>Formativ undervisning</em> handlar om att utforska och forma undervisning utifrån elevers lärande och upplevelser i klassrummet. Boken handlar om nyfikenhet, ett forskande och analytiskt förhållningssätt, samt om att lyssna på vad eleven har att säga. Boken diskuterar hur lärare – med hjälp av eleverna – systematiskt och kontinuerligt kan analysera hur lärande <em>möjliggörs</em> i klassrummet, finna det som utgör möjligheter och svårigheter, och utifrån detta hitta alternativa vägar att forma sin undervisning. I en komplex och föränderlig skola behöver lärare vara kunskapsproducenter snarare än konsumenter av färdiga metoder, vilket möjliggörs genom professionsdriven och elevdatabaserad kollegial undervisningsanalys.
Boken <em>Formativ undervisning</em> vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare och skolledare.
Kort sagt, detta är stora boken om kollegialt lärande och systematisk skolutveckling kring det pedagogiska uppdraget.
<em>Eva-Stina Sundén, Skolledaren aug 2017</em>
























