Utbildningsekonomi : om lärandets värde

Utbildningsekonomi : om lärandets värde
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor240
Vikt500 gr
Utgiven2017-01-21
SABEm
ISBN 9789127817562
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Hur kan vi förstå skolan utifrån olika sätt att se på lärande och prestationer? Varför är ekonomer intresserade av skolan?


<em>Utbildningsekonomi – om lärandets värde</em> tar utgångspunkt i det utbildningsekonomiska fältet och beskriver hur ekonomiska teorier har utvecklats för att användas inom utbildningsområdet där de möts av pedagogiska teorier.


I ekonomiska teorier är inte elevernas lärande i fokus utan istället ligger fokus på vilka faktorer som gör skolan effektiv. Dessa olika sätt att se på skolan behöver inte stå i motsättning till varandra men dessa två ämnesdiscipliner gör helt olika teoretiska antaganden om skolan och lärande som kan leda till konsekvenser som vi ser i dagens skola. Boken tar upp forskning kring dessa frågor och ställer det i relation till i det svenska utbildningssystemet.


Läs medförfattaren Samuel E. Abrams artikel om utbildningsekonomi i Los Angeles Times och vad Diane Ravitch skriver om boken <em>Utbildningsekonomi</em> i The New York Review of Books


Se Alli Klapps samtal med Johanna Jaara Åstrand (ordf Lärarförbundet) under Almedalsveckan 2017, om betygens påverkan på elevernas prestationer.


Nyfiken på hur omslaget blev till? Här kan du se en kort film från idéskiss till färdigt omslag!