Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern

Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern
Serie Lärare Lär
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor224
Vikt230 gr
Utgiven2004-04-23
SABEabf.01
ISBN 9789127722705
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<em>Språkstimulering: Tal och skrift i förskoleåldern </em>vänder sig både till lärare som arbetar med barn i förskoleåldern och andra med intresse för barn och barns lärande.&nbsp;Den passar också som kursbok för blivande lärare med inriktning mot förskoleåldern och de tidiga åren i grundskolan.


Utifrån studier av svenska och norska förskolebarn beskriver författaren hur&nbsp;barns språk utvecklas. Hon visar på det samband som finns mellan barns tal- och skrivutveckling. I början sker den genom dialog, men från två-treårsåldern börjar barnen själva att experimentera med språket. Författaren utgår från en konstruktivistisk syn på lärande uifrån bland annat utvecklingspsykologisk och didaktisk teori. Hon&nbsp;framhåller betydelsen av ett tidigt föebyggande arbetssätt: Genom att tillrättalägga och skapa goda miljöer för barns lärande - fria&nbsp;från misslyckanden - skapar den goda och engagerade pedagogen förutsättningar för att öka barnens kompetens och deras motivation för att utveckla sitt lärande.


<em>Språkstimulering: Tal och skrift i förskoleåldern&nbsp;</em>är den första delen av två böcker. <em>Språkstimulering: Aktivitet och åtgärder i förskoleåldern</em> är titeln på den andra delen, vilken har ett mer praktiskt-pedagogiskt innehåll. I den diskuteras mer ingående förslag till arbetssätt. &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<em>&nbsp;</em>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;

<em></em>