Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor336
Vikt650 gr
Utgiven2025-08-12
SABEab.01
ISBN 9789127473164
<p class="NoKText">Omsorg &auml;r grundl&auml;ggande i f&ouml;rskolans pedagogik och en viktig del av alla mellanm&auml;nskliga relationer. Omsorg h&ouml;r ocks&aring; till kunskapsrepertoaren hos alla som arbetar i f&ouml;rskolan, men &auml;r en kunskap som ofta f&ouml;rblir &rdquo;tyst&rdquo; och sv&aring;r att dela och utveckla utan ett gemensamt spr&aring;k f&ouml;r det man g&ouml;r.

<p class="NoKTextindragCxSpFirst">F&ouml;r att synligg&ouml;ra denna tysta och om&auml;tbara kunskap beh&ouml;ver vi ut&ouml;ka v&aring;r begreppsapparat och f&ouml;rst&aring;elsehorisont. Genom att spr&aring;kligg&ouml;ra v&aring;rt arbete kan vi beskriva och kommunicera vad omsorg &auml;r och inneb&auml;r. Nu, mer &auml;n n&aring;gonsin, beh&ouml;ver vi ta oss bortom m&auml;thysteri till f&ouml;rm&aring;n f&ouml;r tillit, omsorg och professionell autonomi, d&auml;r ett st&ouml;rre fokus l&auml;ggs p&aring; mjuka och mellanm&auml;nskliga v&auml;rden. Alla barn beh&ouml;ver k&auml;nna sig trygga, trivas och l&auml;ra sig att vara tillsammans med andra, vilket i sin tur m&ouml;jligg&ouml;rs av att all personal har omd&ouml;me och f&ouml;rm&aring;ga att i varje situation visa omsorg.

<p class="NoKTextindragCxSpLast">I denna antologi utforskas omsorg i f&ouml;rskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. H&auml;r ges b&aring;de kunskaper och ett bidrag till f&ouml;rskolans professionella spr&aring;k f&ouml;r arbete med omsorg. Alla kapitel i denna reviderade utg&aring;va har uppdaterats i relation till styrdokument och nya forskningsr&ouml;n, och tv&aring; kapitel har tillkommit.

<p class="NoKTextblankradover"><em>Omsorg i en f&ouml;rskola p&aring; vetenskaplig grund</em> v&auml;nder sig till studerande p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningar samt till yrkesverksamma pedagoger, rektorer och andra med ledningsuppdrag i f&ouml;rskolan.

<h3 class="NoKTextblankradover">Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Varje kapitel &auml;r uppdaterat utifr&aring;n f&ouml;r&auml;ndrade styrdokument och ny forskning och boken har f&aring;tt tv&aring; nya kapitel om det professionella, situationsbundna omd&ouml;met och om vikten av ber&ouml;ring som pedagogisk handling. Det &auml;r f&ouml;red&ouml;mligt och viktigare &auml;n n&aring;gonsin att de mjuka kunskaperna lyfts fram och att de inlemmas i f&ouml;rskolans kunskapsuppdrag. Denna bok ger rektorer, pedagoger och arbetslag en utm&auml;rkt grund till att g&aring; vidare i sitt relations- och trygghetsskapande arbete.&rdquo; Helhetsbetyg: 5/5.
<strong>Ulf M&aring;rtensson, BTJ-h&auml;ftet nr 20, 2025</strong>