
Bedömning av elevtext - i årskurs 9 och gymnasiet

| Serie | Input |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 208 |
| Vikt | 332 gr |
| Utgiven | 2025-04-07 |
| SAB | Eab |
| ISBN | 9789127468573 |
Texterna är skrivna inom svenskämnet av elever i grundskolans årskurs 9 och gymnasiets nivå 1 och 3. De är utförligt analyserade utifrån olika aspekter: innehåll, disposition och sammanhang och språk. Dessutom görs en helhetsbedömning och texterna betygssätts.
Boken visar både på spännvidden inom en årskurs eller nivå och skrivutvecklingen från grundskolan till gymnasiet.
<h3>Teori möter praktik</h3>Författarna diskuterar dessutom centrala begrepp inom bedömningsforskningen. En nyhet i den här upplagan är ett nyskrivet avsnitt där författarna resonerar kring olika sätt att utveckla skrivförmågan, t.ex. med textbindning, språklig variation och stilmedel.
<em>Bedömning av elevtext</em> vänder sig till såväl studenter på lärarprogrammen som verksamma lärare.
<em>Bedömning av elevtext årskurs 3 och 6 utkommer ht 2025.</em>
<h3>Sagt om boken:</h3>”Boken riktar sig i första hand till blivande och verksamma lärare i ämnet svenska. Kopplingarna till autentiska elevtexter och resonemangen kring dem ger djupgående kunskaper inför lärares egna analyser och bedömningar. Språket i boken är tydligt och stringent. Formgivningen gör det lätt att navigera i innehållet. En mycket bra och användbar bok vid bedömning av elevtexter.”
<strong>Elisabeth Jönsson, BTJ-häftet nr 20, 2025</strong>























