
Surfplatta i undervisningen

| Serie | Input |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 152 |
| Vikt | 370 gr |
| Utgiven | 2015-08-21 |
| SAB | Eabx |
| ISBN | 9789127442658 |
Boken består av två delar. Del 1 behandlar lärande och vilka drivkrafter som skapar en bra lärmiljö för elever. Här ges exempel på metoder och arbetssätt i det digitala klassrummet. Författarna tar också upp sju kärnkompetenser som de anser är viktiga att känna till och som är kopplade till digitalt arbete på olika sätt.
Del 2 visar konkret hur du kommer igång med att arbeta med surfplattan i klassrummet. Här beskrivs fem inspirerande arbetsområden fyllda med exempel på hur surfplattan kan integreras i undervisningen. Här finns också kunskapskrav kopplade till olika ämnen och arbetsområden.
De fem arbetsområdena är:
1) Framtidens stad
2) Dokumentärfilm
3) Homo digitalis
4) Det var en gång…
5) I kärlekens fotspår
I slutet av varje temaområde finns en QR-kod som kan scannas för att ta del av extramaterial på vår webb (kopieringsunderlag).
<h3>Om författarna</h3>Camilla Askebäck Diaz och Lena Gällhagen är lärare som också föreläser om hur modern teknik kan användas för att skapa lust att lära samt som ett pedagogiskt verktyg.























