Pixel 1B Grundbok med digital färdighetsträning, andra upplagan

Pixel 1B Grundbok med digital färdighetsträning, andra upplagan
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenreMatematik och statistik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor128
Vikt440 gr
Utgiven2015-03-04
SABuTa
ISBN 9789127433731
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Matematik kan upplevas som ett abstrakt &auml;mne i de tidiga skol&aring;ren. <em>Pixel</em> l&ouml;ser det problemet genom att alla &ouml;vningar b&ouml;rjar i det konkreta, innan matematikens spr&aring;k introduceras. I <em>Pixel</em> f&aring;r eleverna l&auml;ra p&aring; ett kreativt och lekfullt s&auml;tt. Allt f&ouml;rankrat i forskning kring barns l&auml;rarande.

<h2>Undervisa med Pixel</h2>

Med Pixel blir du en aktiv undervisande l&auml;rare. Du f&aring;r hj&auml;lp med att l&auml;gga upp l&auml;s&aring;ret, planera lektionerna och kartl&auml;gga och bed&ouml;mma elevernas kunskaper.

Inledningen anv&auml;nds i huvudsak f&ouml;r att planera och l&auml;gga upp undervisningen utifr&aring;n pixelmetodiken. H&auml;r finns f&ouml;rfattarnas tankar om matematiken, metodiska tips, utv&auml;rderingsstrategier och hur inneh&aring;llet f&ouml;rankras i Lgr 11.

<h3>Handledning f&ouml;r varje lektion</h3>

Varje uppslag i l&auml;rarboken &auml;r en lektion. H&auml;r finns det du beh&ouml;ver f&ouml;r planeringen och genomf&ouml;randet. Det framg&aring;r tydligt vilka matematiska moment som beh&ouml;vs. Varje uppslag inneh&aring;ller tips p&aring; hur undervisningen kan f&ouml;renklas, utmanas och kompletteras med aktiviteter vid sidan av boken. Det finns &auml;ven h&auml;nvisningar till sidor i extraboken, kopieringsunderlaget och l&auml;xboken.

<h3>Prov och bed&ouml;mning</h3>

Provet l&auml;ngst bak i l&auml;rarboken inneh&aring;ller material f&ouml;r att kartl&auml;gga elevernas kunskaper n&auml;r arbetet med grundboken &auml;r slut. Det finns tydliga instruktioner som beskriver hur provet ska genomf&ouml;ras, hur uppgifterna ska bed&ouml;mas och hur undervisningen inf&ouml;r kommande termin kan l&auml;ggas upp utifr&aring;n resultatet.

I l&auml;rarboken finns tydliga rubriker:

<ul> <li>Matematiskt inneh&aring;ll</li> <li>Material</li> <li>Sidan uppgifter</li> <li>F&ouml;renkla</li> <li>Utmana</li> <li>Aktiviteter

</li> </ul> <h2>Pixel f&ouml;r eleven</h2> <h3>Grundbok</h3>

Grundboken &auml;r uppdelad i kapitel med tydliga rubriker, f&ouml;r att visa det matematiska inneh&aring;llet. Uppgifterna som f&ouml;ljer g&aring;r fr&aring;n att vara halvkonkreta till mer abstrakta.

<strong>Samtalsbild och exempelrutor
</strong>Varje kapitel i grundboken inleds med en samtalsbild som &auml;r en bra utg&aring;ngspunkt f&ouml;r att tr&auml;na eleverna i att samtala om matematik, resonera och argumentera. Genom samtalen kan l&auml;raren lyssna p&aring; elevernas erfarenheter och f&aring; en uppfattning om deras matematiska f&ouml;rst&aring;else. M&aring;nga av uppslagen i varje kapitel har en exempelruta d&auml;r dagens lektion kan ta sin utg&aring;ngspunkt. Rutan &auml;r t&auml;nkt f&ouml;r gemensamt arbete med det som &auml;r nytt men ocks&aring; som en minnesbild n&auml;r eleven sedan arbetar med uppgifterna som f&ouml;ljer.

<strong>Diagnos och &Ouml;va
</strong>I slutet av varje kapitel finns en diagnos. Uppgifterna i diagnosen ligger p&aring; en niv&aring; som eleverna b&ouml;r ha uppn&aring;tt f&ouml;r att klara utmaningarna i de f&ouml;ljande kapitlen .Efter diagnosen f&ouml;ljer tv&aring; sidor med uppgifter p&aring; olika niv&aring;er. &Ouml;va 1 &auml;r f&ouml;r de elever som &auml;nnu inte helt beh&auml;rskar det genomarbetade inneh&aring;llet. Uppgifterna &auml;r konkreta och h&auml;mtade fr&aring;n kapitlet. De elever som helt beh&auml;rskar &auml;mnesinneh&aring;llet i kapitlet kan g&aring; vidare och g&ouml;ra &Ouml;va 2, som inneh&aring;ller mer utmanande uppgifter.

<strong>Arbeta tillsammans</strong>
P&aring; den sista sidan utmanas eleverna att vara kreativa och anv&auml;nda sig av de kunskaper de har f&aring;tt i kapitlet. Tanken &auml;r att eleverna ska arbeta i par eller i sm&aring;grupper.

<h2>Pixel kortfattat:</h2>

<strong>Tydligt f&ouml;r eleven</strong>&nbsp;&ndash; Korta instruktioner och enkel layout

<strong>Metodiskt&nbsp;</strong>&ndash; Fr&aring;n konkret till abstrakt

<strong>Forskningsanknytning&nbsp;</strong>&ndash; Baseras p&aring; vetenskap och bepr&ouml;vad erfarenhet

<strong>Utmanande&nbsp;</strong>&ndash; Vill f&aring; eleverna att reflektera, inte bara r&auml;kna p&aring;

<strong>Varierat&nbsp;</strong>&ndash; Blanda mellan praktiska aktiviteter, uppgifter i boken och digitala &ouml;vningar

<strong>Enkelt f&ouml;r l&auml;raren</strong>&nbsp;&ndash; L&auml;rarboken ger dig st&ouml;d sida f&ouml;r sida