Vikt0
Utgiven2019-11-02
SABIkaa
ISBN 9789127159754

"Zerns stil lyser." <em>Expressen</em>

"Zern &auml;r Sveriges fr&auml;msta teaterkritiker, utan konkurrens." <em>G&ouml;teborgs-Posten</em>

"Det finns en uppriktighet, ett verkligt intresse och en k&auml;nsla av ansvar inf&ouml;r uppgiften, som f&ouml;rmedlas av de samlade artiklarna. /.../&nbsp;&nbsp;<span >Zerns n&auml;rvaro i varenda&nbsp;</span>en av sina texter visar exakt vad det &auml;r fr&aring;gan om." <em>Dagens Nyheter
</em>

&nbsp;

Leif Zern &auml;r sedan mitten av sextiotalet v&aring;r fr&auml;mste teaterskribent. Han har, som f&aring; andra, en s&auml;rskild blick f&ouml;r sk&aring;despelarens konst, en fascination som b&ouml;rjade redan p&aring; femtiotalet n&auml;r han tillsammans med sina f&ouml;r&auml;ldrar s&aring;g tidens mest k&auml;nda komiker p&aring; S&ouml;dra teatern i Stockholm. Som teaterkritiker i framf&ouml;r allt Dagens Nyheter har han recenserat alla de stora regiss&ouml;rerna &ndash; Ingmar Bergman, Alf Sj&ouml;berg, Bo Widerberg, Suzanne Osten &ndash; och sk&aring;despelarna: Bibi Andersson, Margaretha Krook, Anders Ek, Thommy Berggren. Mellan 1982 och 1993 var han kulturchef p&aring; Expressen och medverkade flitigt i de stora estetiska och politiska debatterna.

Leif Zern &auml;r en b&aring;de ink&auml;nnande och skarp kritiker. K&auml;nd f&ouml;r sin klarhet i stil och tanke, f&ouml;r sin inlevelse och analytiska f&ouml;rm&aring;ga. Minst lika stor &auml;r hans betydelse som fri ess&auml;ist och f&ouml;rfattare i memoargenren: hans bok om Shakespeare, <em>&Auml;lskaren och m&ouml;rdaren</em>, ess&auml;boken <em>Se Bergman</em>, studien i Jon Fosses dramatik, <em>Det lysande m&ouml;rkret,</em> och inte minst minnesboken &ouml;ver fadern, <em>Kaddish p&aring; motorcykel</em>, &auml;r alla betydande bidrag till v&aring;r tids historia och teaterdebatt.

Vi vill med denna stora urvalsvolym s&auml;tta ljuset p&aring; en av de stora kritikerg&auml;rningarna i v&aring;r tid. En inspiration f&ouml;r kommande skribenter och en viktig p&aring;minnelse om kritikens betydelse som konstart i sig, i en tid d&aring; recensioner h&aring;ller p&aring; att bli en bristvara.

&nbsp;

"Zern &auml;r Sveriges fr&auml;msta teaterkritiker, utan konkurrens./.../Jag hoppas att boken kommer l&auml;sas av alla som brukar befinna sig p&aring;, bakom eller framf&ouml;r en teaterscen." <em>G&ouml;teborgs-Posten</em>

"Leif Zern har den ovanliga f&ouml;rm&aring;gan att kunna kombinera det analytiska och klara med det levande och ink&auml;nnande. Trots att texterna &auml;r h&auml;mtade fr&aring;n olika &aring;rtal befinner sig l&auml;saren i ett st&auml;ndigt pulserande och aktuellt nu." <em>BTJ</em>

"stilh&ouml;jden och det knivskarpa teatert&auml;nkandet alltid en ren fr&ouml;jd att ta del av. /.../ &nbsp;han har en o&ouml;vertr&auml;ffad f&ouml;rm&aring;ga att ocks&aring; i det hoppl&ouml;st begr&auml;nsade recensionsformatet f&ouml;rmedla ett sylvasst och samtidigt sensibelt kritiskt t&auml;nkande och personligt patos. /.../ Zerns stil lyser." <em>Expressen</em>

"Att l&auml;sa det urval ur Zerns stora kritikerg&auml;rning, som f&ouml;rl&auml;ggaren Stephen Farran-Lee sammanst&auml;llt, &auml;r intellektuellt och spr&aring;kligt stimulerande./.../ <em><span class="retriever-hit focus">Kritik</span></em>&nbsp;&auml;r en samling att l&auml;ra av. /.../ Zerns n&auml;rvaro i varenda en av sina texter visar exakt vad det &auml;r fr&aring;gan om." <em>Svenska Dagbladet</em>

"Urvalet &auml;r vitalt och problematiserar fortfarande teaterkonstens f&ouml;ruts&auml;ttningar och roll i samh&auml;llslivet. N&auml;r alla springer &aring;t ett och samma h&aring;ll blir Zern alltid misst&auml;nksam. Hans kritiska sinne f&aring;r honom att omedelbart s&ouml;ka i andra riktningar. S&aring;dant ger alltid goda resultat." <em>Bor&aring;s Tidning</em>

"Boken &auml;r v&auml;rdefull inte bara som en inblick i Leif Zerns kritikerg&auml;rning och f&ouml;rfattarskap, utan ocks&aring; f&ouml;r den som vill f&ouml;rst&aring; mer av teatern som historisk f&ouml;reteelse och konstform." <em>Nya Wermlands Tidningen</em>