Gyldendal skriver ned värdet på Wapi med 76 Mkr

Kulturkrock mellan svenskar och danskar eller mellan digitalt och analogt? Gyldendal drar i bromsen för sina digitala satsningar och skriver ner värdet på förvärvet av svenska Wapi rejält. Illustration: Dall-E.

Gyldendal städare rejält i bokföringen. För två år sedan köptes svenska ljudboksförlaget Wapi för 100 Mkr. Nu skriver man ner värdet med 76 Mkr.

En brasklapp är växlingskursen mellan svenska och danska kronor som just nu är 1,47 svenska för en dansk (den var tio öre billigare för två år sedan). Gyldendal har tidigare sparkat VD Morten Hesseldahl och sålt ljudbokstjänsten Chapter.

Nu meddelas att man gör kraftiga nedskrivningar på värdet i flera satsningar, en av dessa är köpet av svenska ljudboksförlaget Wapi (Word Audio Publishing International). Enligt ett pressmeddelande skrivs värdet ner med totalt 52 miljoner DKK vilket motsvarar 76 Mkr med dagens valutakurs.

En del i nedskrivningen baserar sig på ett strategiskifte, från internationell expansion till att Wapi framöver ska fokusera enbart på de tre nordiska marknaderna: Finland, Sverige och Danmark.

Sedan tidigare har man avvecklat Ryssland och Brasilien. Nu ska även Spanien bort. Därför skrivs värdet på Wapi ner med 15 miljoner DKK, varav 75 % utgörs av värdet på den spanska katalogen.

Dessutom görs en stor nedskrivning av goodwill och samlade rättigheter med 30 miljoner DKK. Och slutligen kostnader för omstrukturering och nedskärning av den internationella organisationen på 7 miljoner DKK.

Totalt gör Gyldendal nedskrivningar på 95 miljoner DKK. Wapi-affären utgör alltså mer än hälften men andra dyra projekt är Mentor (25 milj DKK), en satsning på ett eget IT-system för produkthantering (8 milj DKK) och övrigt (10 milj DKK).

– Anpassningen av ljudboksförlaget Wapi och Mentor-verksamheten innebär att dessa verksamheter nu kommer att fokusera på sina kärnverksamheter som i grunden är sunda. Bedömningen att Gyldendals strategiska anpassning och omstrukturering i stort sett är genomförd. Det innebär att Gyldendal samlar alla kraffter kring utgivningsverksamheten tillsammans med våra läsare, författare och samarbetsparters, säger VD Hanne Salomonsen i ett pressmeddelande.

Gyldendals finansiella mål den kommande treårsperioden är en omsättningsutveckling i nivå med den danska förlagsbranschen och en vinstmarginal (EBIT) på 5 procent.

För 2022 väntas man redovisa en förlust på 55 milj DKK varav 80 milj DKK utgörs av särskilda kostnader som nedskrivningarna ovan.

Digitaliseringen av det anrika förlagshuset ser därmed ut att ha pausats.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL