Norstedts förlagsgrupp: Digitala böcker står för en tredjedel av intäkterna

Intäkterna från digitala böcker (ljudböcker och eböcker) ökade med 11 procent jämfört med 2021. En tredjedel av Norstedts förlagsgrupps samlade intäkter kommer nu från digitala format.

– Numera är de digitala intäkterna en stor och viktig del i alla våra utgivningsområden. Att vi fortsatt ser en ökning av den digitala affären samtidigt som den fysiska försäljningen står stadig visar hur stark ställning boken fortsatt har i en mediemarknad i stor rörelse, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp, i ett pressmeddelande.

Skönlitteraturen har i flera år ökat kraftigt i ljudbokstjänsterna och fortsatte växa även under 2021. Det är ingen nyhet att spänningslitteratur exempelvis går starkt i prenumerationstjänsterna. Redan förra året berättade Norstedts att 52 procent av de skönlitterära intäkterna kom från digital försäljning.

Bland årets mest lyssnade ljudböcker från Norstedts Förlagsgrupp finns både etablerade författare som David Lagercrantz, Hjorth-Rosenfeldt, Cilla och Rolf Börjlind, Jojo Moyes och Anna Jansson, men även nya stjärnskott som Anki Edvinsson, Linda Ståhl och Mohlin & Nyström. 

Men under året sågs även stora förändringar för barnlitteraturen. De båda barn- och ungdomsförlagen Rabén & Sjögren och B Wahlström ökade under 2021 lyssningen. Detta tack vare viktiga lanseringar som Tina Mackics serie om Sommarskuggan, en ny bok i serien Handbok för superhjältar och Elaf Alis Vem har sagt något om kärlek. För barn- och ungdomsböcker är inte digitalt lika stort som för den vuxna skönlitteraturen men närmare en femtedel av all försäljning av barn- och ungdomsböckerna består av digitala intäkter.

– Det är extra roligt att bredden i lyssnandet ökar. Som tidigare är skönlitteratur och särskilt spänningsromanerna mycket starka. Men även biografier, som Kalle Moraeus Tjur på Retur, fackböcker, som Genombrottetså löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping, och reportageböcker, som Vapensmederna, har allt fler lyssningar, säger Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts.

Förlagsgruppen har under året fortsatt investera i utgivningen av ljudböcker. Under 2020 gav förlagsgruppen ut drygt 350 nya ljudböcker, och har nu närmare 6 500 titlar tillgängliga i digitala format.

Analys: När digitalt utgör en så stor del av intäkterna förändras även hur man måste jobba med marknadsföring. Traditionellt är bokbranschen uppbyggd kring de fysiska återförsäljarnas krav och önskemål. När digitala böcker i vissa genrer står för mer än hälften av intäkterna kommer det oundvikligen att påverka marknadsföringen och lanseringen.

Ett exempel, Den andra systern av Mohlin & Nyström som släpptes 31 mars hade 71 procent av intäkterna från digitala format under kvartalet april-juni, enligt den verkstopplista som vi publicerade då. Även om en del printförsäljning förstås kan ha landat före det månadsskiftet.

I samma verkstopplista hittar vi ett annat exempel i fackbokstoppen, Landet utanför : Sverige och kriget 1940-1942 av Henrik Berggren (utgiven i februari) där endast 0,3 procent av försäljningen var digital. Det finns alltså fortfarande titlar där print är helt dominerande. Eller varför inte Vår kokbok student av Sara Begner (utgiven i april) som endast finns i fysisk form och där den fysiska bokhandeln står för 65 procent av intäkterna under det kvartal då den kom ut.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL