Bonnierförlagen sålde 47 000 böcker per dag första halvåret

Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen. Foto: Alexander Mahmoud.

Första halvåret såldes 33,9 miljoner böcker i Sverige. En fjärdedel av dem kom från Bonnierförlagen. Vilket motsvarar runt 47 000 böcker per dag, tryckta och digitala böcker sammanräknade.

– Det är väldigt tydligt att den totala marknaden, både i omsättning och antalet exemplar, utvecklas positivt. Bokmarknaden har aldrig mått bättre på totalen räknat, däremot inte alla delar, säger Mattias Fyrenius, VD för Bonnierförlagen, till Boktugg.

Vi talar om statistiken över bokförsäljningen första halvåret 2021 som släpptes i veckan av Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen.

– Det vi upplever nu i bokbranschen är helt unikt. Varken branschen eller vi på Bonnierförlagen har någonsin sålt så många böcker som vi gjort det gångna halvåret och det är inget annat än ett fantastiskt styrkebesked för såväl boken som berättandet i sig, kommenterade Mattias Fyrenius i ett pressmeddelande.

En siffra som inte fanns med i statistikrapporten är antalet sålda exemplar (som alltså är sålda pappersböcker plus konsumerade exemplar i prenumerationstjänsterna). Totalt 33,9 miljoner första halvåret vilket är en ökning med fyra miljoner jämfört med förra året. Av dessa stod Bonnierförlagens olika förlag för drygt 25 procent. När vi på Boktugg slår ut det per dag blir försäljningen nästan 47 000 böcker per dygn.

Mattias Fyrenius menar att vi ser två typer av förflyttningar i bokbranschen:

  • folk handlar mer
  • äldre bokköpare som upptäcker ehandel

Det sistnämnda blir intressant att följa när Sverige nu öppnar upp efter pandemin. Kommer de som valde att göra vissa köp på nätet nu att söka sig tillbaka till fysisk bokhandel eller fortsätter de handla hos nätbokhandlare? Eller kommer de att göra båda delar och därmed driva på försäljningen?

Prenumerationstjänsterna växer kraftigt, kommer vi att se samma utveckling som inom musikbranschen där det slutligen påverkar försäljningen av fysiska böcker?
– En viktig skillnad är att med musik är det en identisk upplevelse att lyssna på en skiva eller på Spotify. För oss, med böcker, är det samma kärna men ändå olika nyanser när man jämför ljud och text eller fysiskt och digitalt, säger Mattias Fyrenius till Boktugg.

Han menar att vi ser förändringar av mediadygnet (hur människor använder sin tid till tidningar, böcker, tv, radio, sociala medier osv) som påverkas av olika nya trender.

– Morgon-tv exempelvis gjorde att folk hittade en ny tid att titta på tv, när Metro började distribuera i storstädernas kollektivtrafik förändrade det mediavanorna för läsning av nyhetstidningar. På samma sätt har ljudböckerna hittat ett nytt fönster för böcker. Under pandemin har pendling ersatts av ledig tid och en del av denna har folk ägnat åt ljudböcker, säger Mattias Fyrenius.

Och jämför vi med USA saknar Sverige en motsvarighet till Kindle i stor skala.

– Kindle är något unikt, det är egentligen bara i de länder där Kindle lanserats som eböcker är riktigt stort. Det är en helhetslösning som gör det smidigt. Än så länge är vi inte där på den svenska marknaden, säger Mattias Fyrenius.

Men faktum är att eboken växte rätt rejält under första halvåret när vi tittar på volymsiffrorna. Erik Wikberg har tagit fram siffror till Boktugg för 2019-2021 på volymen i olika format. Så här utvecklas eboken:

  • Q1-Q2-2019: 1,67 miljoner exemplar
  • Q1-Q2-2020: 2,28 miljoner exemplar
  • Q1-Q2-2021: 2,95 miljoner exemplar

Faktum är att eboken under första halvåret i år passerade pocketboken. Om detta är ett permanent trendbrott eller delvis en effekt av det minskade resandet som drabbat pocketboken extra mycket återstår att se. Före pandemin, 2019, såldes 3,04 miljoner pocketböcker.

Storytel Reader har säkerligen bidragit till ökningen för eboken. Men det är värt att komma ihåg att det är ljudboken som står för de verkligt stora volymerna digitalt.

  • Q1-Q2-2019: 8,3 miljoner exemplar
  • Q1-Q2-2020: 12,2 miljoner exemplar
  • Q1-Q2-2021: 14,5 miljoner exemplar

Värt att påpeka: det finns ett osäkerhetsmoment i statistiken i form av en stor mängd ISBN från utländska förlag samt förlag som inte registrerat sina digitala titlar i Bokinfo. Första halvåret 2021 utgjorde dessa 4,9 miljoner exemplar (jämfört med 4,1 miljoner samma period föregående år).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL