PRH-chefen Markus Dohle: Tryckta böcker fortfarande 80 procent av marknaden

Tryckta böcker står fortfarande för 80 % av marknaden, enligt Markus Dohle, VD för Penguin Random House. Foto: iStock.

Den bästa tiden i förlagsbranschen sedan Gutenberg, menar Markus Dohle, VD för Penguin Random House. Den globala bokmarknaden växer tvåsiffrigt samtidigt som print och digitalt samexisterar med fördelningen 80-20.

Igår hölls ett samtal mellan Markus Dohle och författaren och organisationspsykologen Adam Grant (utgiven på just PRH) som en inledning på det nya evenemanget US Book Show. Flera medier, bland andra Publishers Weekly, rapporterar från programpunkten som fått rubriken ”Rethinking Our New ’Old’ Business: Why Books and Publishing are Flourishing”.

Markus Dohle listade sex anledningar till att det just nu är ”den bästa tiden sedan Gutenberg att befinna sig i bokförlagsbranschen” och att ”den största delen av tillväxten kommer från det tryckta formatet”:

  1. Den fortsatta tillväxten för den globala bokmarknaden, intäkterna ökade tvåsiffrigt i både USA och globalt under 2020 och trenden håller i sig 2021.
  2. Robusta affärsmodeller för både tryckt och digital distribution.
  3. Den fortsatta styrkan hos tryckta böcker och samexistensen mellan tryckta och digitala format (80 % tryckt, 20 % digitalt)
  4. Befolkningstillväxten i världen och stigande läskunnighet som skapar nya läsare.
  5. Barnböcker är den snabbast växande kategorin de senaste 25 åren, ända sedan Harry Potter, vilket skapar ännu fler nya läsare.
  6. Ljudboksboomen som inte kannibaliserar på andra format men gör att vi vinner både lästa och lyssnade minuter.

Det här kan låta lite konstigt med svenska ögon (eller öron) men Dohle menade att försäljningen av pappersböcker ökat med 25 procent under 2021 (fram till mitten av maj).

Under samtalet fick Dohle flera kritiska frågor av Grant kring Penguin Random House storlek och dominans, inte minst med tanke på köpet av Simon & Schuster (som just nu granskas av amerikanska konkurrensmyndigheter). Dohle menade dock att PRH ”bara” har 20 procent marknadsandel i de 25 länder där de har verksamhet.

– Amazon har samlat en stor marknadsandel på återförsäljarsidan, sa Dohle och tillade att fyra av tio PRH-böcker säljs via Amazon. Men han hyllade samtidigt ehandelsjätten:

– De [Amazon] innoverar, de skapar utmaningar såväl som möjligheter. Kanske mer möjligheter än hot. Varför bekämpa vår största kund? Att gnälla är inte en strategi.

Paketera pappersbok, ebok och ljudbok

Dohle fick även frågan om varför en kund måste köpa ebok, pappersbok och ljudbok av en och samma titel separat istället för i ett paket. Dessutom utan rabatt. Dohle svarade att de inte hittat ett bra sätt att paketera de olika formaten.

– Det måste ske på ett sätt som bibehåller, skyddar och stödjer författarnas inkomster. Det är därför Penguin Random House inte heller deltar i all-access-prenumerationsmodeller för tillfället.

Det där sista är ju en utmaning för svenska prenumerationstjänster (och de förlag som ger ut PRH-titlar i Sverige) eftersom PRH blockerar eböcker och ljudböcker.

Men om Dohle pratar 80-20 som fördelning print och digitalt så låg den svenska bokmarknaden på 76-24 för helåret 2020 och förmodligen uppemot 70-30 första kvartalet 2021.

Fotnot: Kritiker i USA menar att de stora förlagen och förläggareföreningen blundar för det faktum att Amazon dominerar försäljningen av eböcker och att en stor del av denna försäljning sker direkt av författare – något som inte syns i statistiken eftersom Amazon inte rapporterar till statistikrapporter. Men exakt hur mycket större eboksförsäljningen är vet bara Amazon.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL