Astrid Lindgrens böcker kommer att leva vidare länge

Astrid Lindgren (foto: Roine Karlsson) och Ann Sköld (foto: Viktor Gårdsäter).

Får vi aldrig nog av Astrid Lindgren? Det verkar inte så. Ann Sköld, förlagschef på Rabén & Sjögren, berättar om hur de jobbar med Astrids böcker och vilka karaktärer som säljer bäst. Dessutom får vi ta del av Anns intryck från årets barnboksmässa i Bologna.

För någon vecka sedan kom nyheten att Rabén & Sjögren släpper två nya Astrid Lindgren-böcker under 2019, gamla texter som får nytt liv i bilderboksform med hjälp av två olika illustratörer. Alla ska sova släpps den 30 april och Ett litet djur åt Pelle släpps den 10 juni.

Hur stort är egentligen intresset för Astrid Lindgrens böcker idag? Vi ställer några frågor till Rabén & Sjögrens förlagschef Ann Sköld.

– Intresset är stort för de flesta av Astrids karaktärer och böcker, av flera skäl, inte minst det tilltagande intresset och respekten för Astrid som person, författare och opinionsbildare, de senaste åren, berättar Ann Sköld för Boktugg.

Rabén & Sjögren upplever en stabil och bra försäljning av Astrid Lindgren-böcker, förutsatt att de arbetar med utgivningen såsom ompaketeringar, kampanjer och jubileum. Pippi Långstrump är den karaktär som säljer överlägset mest. Därefter kommer antologier och andra samlingsböcker eller produkter med flera olika karaktärer. Sedan Emil i Lönneberga, Lotta på Bråkmakargatan, Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Bullerbyn och så vidare.

– Men såklart ökar försäljningen när vi återutger böcker i ny finare formgivning såsom Bullerbyn där vi släppte en titel i höstas (Jul i Bullerbyn) och två till nu i vår (Vår i Bullerbyn) och i sommar (Barnens dag i Bullerbyn), säger Ann, som tror att i stort sett alla Astrid Lindgren-karaktärer som idag säljer på en bra nivå kommer att leva vidare länge.

Ni upplever inte att de blir föråldrade?
– Vissa böcker blir föråldrade men förvånansvärt stor andel av Astrids böcker håller trots att de börjar bli 40, 50 eller 60 år gamla.

De senaste åren har Astrid Lindgren som person uppmärksammats en hel del, bland annat i utgivningen av Krigsdagböcker 1939-1945 (Astrids egna dagboksanteckningar), Jag har också levat! (brevväxling mellan Astrid och Louise Hartung), Den okända Astrid Lindgren (biografi över Astrid som förläggare på Rabén & Sjögren), Denna dagen, ett liv (biografi över Astrid Lindgrens liv) och inte minst filmen Unga Astrid.

Ann Sköld tror att det har bidragit till ett ökat intresse och en bredare, djupare förståelse och respekt för Astrid Lindgrens författarskap.

– En del kanske ser på böckerna med delvis nya ögon, säger hon.

De nya Astrid Lindgren-böckerna som Rabén & Sjögren ger ut 2019 är en klassisk visa som blivit bilderbok med illustrationer av Marit Thörnkvist (Alla ska sova), och ett kapitel ur textboken Vi på Saltkråkan som bearbetats om till en bilderbok, illustrerad av Maria Nilsson Thore (Ett litet djur åt Pelle).

– Astrid skrev ju väldigt mycket och det kommer säkert att finnas fler befintliga texter som kan bli nya böcker med nya – eller befintliga – illustratörer, spår Ann.

Ann Sköld är nyss hemkommen från barnboksmässan i Bologna (där bland annat årets Astrid Lindgren Memorial Award, Almapriset, delades ut till Bart Moeyaert) och vi passar på att be om hennes intryck av av årets mässa.

– Det var en bra, positiv mässa med mycket energi (barnböcker säljer bra på många marknader) men inte så många överraskningar.

Hon konstaterade en större ökning inom målgruppen 9-12. Fortfarande kommer många böcker  för de yngre barnen på temat ”girl power”, förebilder, hjältar/superhjältar och i tonårssegmentet dystopier i kölvattnet efter The Handmaid’s Tale om kontrollsamhällen med feministiska försök till uppror.

Har ni på Rabén & Sjögren gjort någon särskilt lyckad affär?
– Det var ett stort intresse för bland annat Handbok för superhjältar av Elias och Agnes Våhlund samt för Augustprisvinnaren Gropen av Emma Adbåge. Båda är redan sålda till flera länder, säger Ann Sköld.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL