Nextory växte mest 2018 – passerar 75 Mkr i omsättning

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Fortsatt stark tillväxt i Sverige och en bra start i Finland. Inom några månader väntar Tyskland. Nextory passerade 75 Mkr i omsättning 2018 och hade en tillväxt på 152 procent.

– Vi har överträffat inte bara våra tillväxtmål utan även våra resultatmål. Vi är snart lönsamma i Sverige, utomlands är det förstås en annan tidshorisont, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.

Streamingintäkterna ökade under 2018 med 152 procent, vilket faktiskt är mest procentuellt av de tre stora tjänsterna (Storytel, Bookbeat och Nextory), enligt företagets pressmeddelande. Totalt sett innebär det att 2018 års omsättning kommer att landa på cirka 75 Mkr.

Och resultatet?
– Vi har inget reviderat bokslut så vi avvaktar med det, säger Shadi Bitar.

Boktuggs läsare är förstås också väldigt intresserade av hur många abonnenter som Nextory lyckats locka till sig, speciellt när även Bookbeat börjat kommunicera dessa. Storytel har ju tack vare sin börsnotering varit väldigt transparenta.

– Eftersom vi inte har några krav på oss att redovisa så väljer vi att inte göra det. Dessutom finns det en viss osäkerhet kring hur vi ska räkna. Vi har ju ofta flera användare på våra abonnemang, två, tre eller fyra. Ska man räkna ett familjepaket som en eller fyra abonnenter exempelvis, säger Shadi Bitar.

Frågan om vem som är tvåa på den svenska marknaden efter Storytel förblir alltså obesvarad.

Det mesta av företagets omsättning kommer fortfarande från den svenska marknaden. Nextory lanserade i Finland under 2018.

– Finland bidrog bara under de sista månaderna men det har faktiskt gått bättre än plan även där. Vi ser fram emot lanseringen i Tyskland om ett par månader, säger Shadi Bitar.

Jämfört med Storytel och Bookbeat har Nextory en mindre reklambudget. Men samtidigt kan de dra nytta av den marknadsföring som de båda konkurrenterna gör.

– Bookbeats inträde har gynnat hela branschen, genom att det är flera bolag som marknadsför sig så upptäcker fler tjänsterna. Vi ser fortsatt bra tillväxt i Sverige så marknaden för eböcker och ljudböcker i mobilen kommer att bli ännu större de kommande åren, säger Shadi och tillägger:
– Vi hoppas förstås kunna fortsätta växa snabbare än marknaden.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL