Bokhandeln laddar upp med billiga böcker inför bokrean 2018

Dags för årets bokrea. Foto: Fotolia.

Vi har pratat med Bokus, Akademibokhandeln, Adlibris, JB-gruppen och Ugglan och fått tips om godbitarna på årets bokrea som sätter igång den 27 februari.

Snart är det dags för 2018 års bokrea. Bokhandlarna taggar på olika vis: i vanlig ordning har kedjorna Ugglan, JB-gruppen och Akademibokhandeln släppt kataloger över reautbudet (här hittar du katalogerna från JB-gruppen, Ugglan och Akademibokhandeln) och nätbokhandlarna startade sin förhandsbokning redan för snart två veckor sedan.

I år består rean i JB-gruppens butiker av cirka 750 titlar och i Ugglans av cirka 700, som köps in centralt till alla butiker. Men boklådorna som är anslutna till de båda kedjorna kan välja att komplettera med lokala titlar och i den mån de gör lagerrensning blir den förstås unik för varje butik.

Anders Billing, VD för Ugglan, säger att de speciellt hoppas på fyra titlar som säljs till specialpriset 69 kronor för kundklubbsmedlemmar: Törst, Selfies, Helikopterrånet och Begynnelse.

JB-gruppens VD Eva Svedbergs bästa tips från reasortimentet är i år Blomboken, en magnifik bok med bilder av växter insamlade och avbildade i naturlig storlek av Olof Rudbeck på 1600-talet, Fantastiska fakta om djur av Maja Säfström med överraskande fakta och illustrationer om djur för både barn och vuxna som är perfekt för högläsning och Hanya Yanagiharas Ett livet liv, hennes starkaste läsupplevelse året den kom ut.

– Vi hoppas att intresset för rean hos kunderna ska vara riktigt stort i år, det är ett fantastiskt urval till riktigt bra priser och den som går till sin lokala bokhandel kommer inte att bli besviken. Härlig stämning och ett bättre tillfälle finns inte att fylla på hemma med kalaspresenter, högläsningsböcker, sportlovsläsning och fina fackböcker, säger Eva Svedberg.

Akademibokhandelns bokrea omfattar i år 1,1 miljoner böcker fördelade på närmare 850 olika titlar. I grunden är det samma reautbud i alla Akademibokhandelns butiker, men det kan förekomma lokala avvikelser både mellan butiker och online på akademibokhandeln.se.

– Vi tror verkligen på årets bokrea och har satsat stort, inte minst med våra exklusiva klassiker i nyutgåva, säger Cecilia Helsing, marknadschef Akademibokhandeln, och tillägger att de tror att Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro, Elena Ferrante och Dan Brown kommer att bli efterfrågade på rean.

Till skillnad från övriga nätbokhandlar erbjuder inte akademibokhandeln.se möjligheten att förhandsbeställa reatitlar. Detta beror enligt Cecilia Helsing på att de inte tillämpar förhandsbeställning i butik och därför inte heller gör det online.

Hos Adlibris öppnade förhandsbeställningen den 5 februari och hos Bokus dagen efter.

– Våra kunder uppskattar möjligheten att förboka sina reafavoriter. Det är många som utnyttjar denna möjlighet, säger Peter Brühl, försäljningschef Bokus.

Intresset är stort för att förhandsboka även hos Adlibris, enligt försäljningschef Sakari Luovio är det många som lägger förbeställningar.

I de båda stora nätbokhandlarna är som vanligt utbudet av reatitlar av naturliga skäl betydligt större än i fysisk butik. Bokus har cirka 5 000 titlar på sin rea och Adlibris har cirka 4 500.

På Adlibris hoppas man sälja mycket av bland annat Food Pharmacy och Food Pharmacy – kokboken, Omgiven av psykopater, Marcus & Martinus: Vår värld och Ferrantes Neapelkvartett. Adlibris har också flera exklusiva reatitlar som enbart finns hos dem till reapris.

– Rean är viktig, men totalt säljer vi mer andra titlar än reatitlar under perioden. Konsumenten vet att vi är billiga året runt. Men som kampanj är den förstås viktig, säger Sakari Luovio på Adlibris.

På Bokus hoppas man mycket på bland annat på historieböckerna Homo deus och Sapiens, Svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren, hälsoböckerna Hjärnstark och Food pharmacy, skönlitterära titlar av Johannes Anyury, Lagercrantz, Dan Brown och Ferrante, och barnböckerna Fantastiska fakta om djur och Handbok för superhjältar.

– Rean är en viktig kampanj för oss och det finns en medvetenhet kring bokrean som gör att våra kunder passar på att handla, säger Peter Brühl på Bokus.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL