ANNONS

Augustgalans prisutdelning visade på bokhandelns styrka

Augustpriset 2017. Vinnaren i barnboksklassen Sara Lundberg kramar om den läsare som presenterat hennes bok för publiken i Konserthuset. Foto: Boktugg

Augustpriset 2017 och tillhörande Augustgala på Konserthuset i Stockholm. Förutom tacktal som lyfte fram alla de som är delaktiga utöver författaren så visade prisutdelningen även på den fysiska bokhandelns konkurrensfördel.

Vad skriver man om en Augustgala? Vi har redan rapporterat om alla vinnare av Augustpriset 2017 i en separat artikel.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Alla var inte där, men 600 gäster utgör ändå en stor del av den svenska bokbranschen. Nominerade förlag fanns förstås på plats och hoppades på att vinna. Man kunde tycka lite synd om exempelvis Natur & Kultur som hade hela fyra nominerade titlar men ändå blev utan statyett i år.

De båda förlagskoncernerna Storytel och Bonniers vann varsitt pris i skönlitterära klassen (Norstedts) respektive fackboksklassen (Forum). Medan det i barnboksklassen blev uppstickarförlaget Mirando bok vars grundare Jenny Franke numera är redaktör på Opal.

Förutom en proffsig inramning med duktiga musiker (Good Harvest) och en säker konferencier (Johar Bendjelloul) så var det presentationen av varje nominerad bok som jag mest fastnade för. Det var författare, skådespelare och till och med en fd statsminister (Ingvar Carlsson) som hade fått läsa varsin bok och sedan berättade om den med egna ord.

Faktum är att alla de 18 nominerade titlarna (sex i varje kategori) lät väldigt intressanta och det var inte utan att jag hann tänka att det var synd om alla de fem som inte skulle vinna Augustpriset när de nu kommit så här långt. Det är väl lite som att komma till en VM-final på hundra meter och sedan inte vinna.

ANNONS

Men, det som den muntliga presentationen av varje titel också visade är den styrka som den fysiska bokhandeln har gentemot sina digitala kollegor. Förmågan att på ett personligt sätt rekommendera en viss bok och förklara varför man ska läsa den.

Kanske är det pusselbiten som ska vårdas och kunna motivera kunder att betala ett högre pris för samma bok över disk jämfört med på webben.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se