Augustgalans prisutdelning visade på bokhandelns styrka

Augustpriset 2017. Vinnaren i barnboksklassen Sara Lundberg kramar om den läsare som presenterat hennes bok för publiken i Konserthuset. Foto: Boktugg

Augustpriset 2017 och tillhörande Augustgala på Konserthuset i Stockholm. Förutom tacktal som lyfte fram alla de som är delaktiga utöver författaren så visade prisutdelningen även på den fysiska bokhandelns konkurrensfördel.

Vad skriver man om en Augustgala? Vi har redan rapporterat om alla vinnare av Augustpriset 2017 i en separat artikel.

Alla var inte där, men 600 gäster utgör ändå en stor del av den svenska bokbranschen. Nominerade förlag fanns förstås på plats och hoppades på att vinna. Man kunde tycka lite synd om exempelvis Natur & Kultur som hade hela fyra nominerade titlar men ändå blev utan statyett i år.

De båda förlagskoncernerna Storytel och Bonniers vann varsitt pris i skönlitterära klassen (Norstedts) respektive fackboksklassen (Forum). Medan det i barnboksklassen blev uppstickarförlaget Mirando bok vars grundare Jenny Franke numera är redaktör på Opal.

Förutom en proffsig inramning med duktiga musiker (Good Harvest) och en säker konferencier (Johar Bendjelloul) så var det presentationen av varje nominerad bok som jag mest fastnade för. Det var författare, skådespelare och till och med en fd statsminister (Ingvar Carlsson) som hade fått läsa varsin bok och sedan berättade om den med egna ord.

Faktum är att alla de 18 nominerade titlarna (sex i varje kategori) lät väldigt intressanta och det var inte utan att jag hann tänka att det var synd om alla de fem som inte skulle vinna Augustpriset när de nu kommit så här långt. Det är väl lite som att komma till en VM-final på hundra meter och sedan inte vinna.

Men, det som den muntliga presentationen av varje titel också visade är den styrka som den fysiska bokhandeln har gentemot sina digitala kollegor. Förmågan att på ett personligt sätt rekommendera en viss bok och förklara varför man ska läsa den.

Kanske är det pusselbiten som ska vårdas och kunna motivera kunder att betala ett högre pris för samma bok över disk jämfört med på webben.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL