Marknadsföring i butik : om forskning och branschkunskap i detaljhandeln

Marknadsföring i butik : om forskning och branschkunskap i detaljhandeln
Författare
Förlag Liber
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor359
Vikt798 gr
Utgiven2018-04-30
SABQblb
ISBN 9789147113484
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Är det inte förvånansvärt att kunder som använder telefonen i butiken handlar för 30 % mer än andra kunder? Och visste du förresten att prisskyltar med rabatten skriven ovanför det ordinarie priset gör att kunden underskattar rabattens storlek.

Här får du göra en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.

Den andra upplagan är uppdaterad med:

<ul> <li>Ny, spännande forskning inom marknadsföring i butik.</li> <li>Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går in på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen &quot;det du ser – det köper du&quot;.</li> <li>Ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.</li> </ul>

Om författarna
Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på ICA och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&amp;M och ICA.