Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati

Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
Författare
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor224
Vikt0
Utgiven2009-07-08
ISBN 9789147093304
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?

Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.

Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)