Att ge form åt förskolans innehåll

Att ge form åt förskolans innehåll
Författare
Medverkande
Förlag Lärarförlaget
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor280
Vikt620 gr
Utgiven2018-02-01
SABEa
ISBN 9789188149251
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<span >Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet?</u>

<span >Den här boken berättar om ett år på en norsk förskoleavdelning där rum, material, form och iscensättning ingår i ett dynamiskt nätverk. Projekten utgår från leken och inget tycks vara omöjligt.</u>

<p ><span>Under året samlas avdelningen kring en naturslinga<span> och <span>utomhusutställning<span> <span>som<span> <span>heter<span> <span>Sti<span> <span>för<span> <span>øye<span> . B<span>arnen<span> <span>började som<span> <span>besökare<span> <span>och<span> <span>slutade<span> <span>som<span> <span>aktiva<span> <span>utställare<span> <span>av<span> <span>egna konstverk<span>. <span>På<span> <span>vägen<span> <span>gick<span> <span>det<span> <span>åt<span> 24 <span>resväskor<span>, 300 <span>vita<span> <span>plastflaskor<span> <span>och<span> <span>man<span> <span>tillverkade<span> bland annat <span>sitt<span> <span>eget<span> <span>vildsvin <span> <span>Men<span> <span>man<span> <span>kan<span> <span>utgå från vilka<span> <span>material<span> <span>och<span> <span>miljöer<span> <span>som<span> <span>helst,<span> <span>menar<span> <span>Hege Hansson<span>. </u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u>

<p ><span><span>Återbruksmaterial<span> <span>kostar<span> <span>inget<span>. <span>Jag skriver mycket i boken om hur pedagogerna<span> <span>kan göra för att ta<span> ett <span>grepp<span> <span>om<span> <span>rummet<span>. <span>Låt<span> <span>rummet<span> <span>bli<span> <span>en<span> <span>del<span> <span>av<span> <span>innehållet<span>, <span>låt<span> <span>rummet<span> <span>bli<span> <span>dokumentation<span>. <span>Tänk<span> <span>som<span> <span>på<span> <span>teatern<span>, <span>en<span> <span>ny<span> <span>scenografi<span> <span>för<span> <span>varje<span> <span>ny<span> <span>föreställning<span>! <span><span> </u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u>

<p ><span>När det gäller teman och innehåll tipsar Hege Hansson om att inte bli alltför konkret och realistisk. </u>

<p ><span>Väj inte<span> <span>för<span> <span>det<span> <span>svåra<span>, <span>där<span> <span>ligger<span> <span>det<span> <span>intressanta<span>. <span>Barn har<span> <span>det<span> <span>estetiska<span> <span>språket<span> <span>i<span> <span>sig<span>. <span>De<span> <span>kan<span> <span>vara<span> <span>både<span> <span>symboliska<span>, <span>djupa<span>, <span>metaforiska<span> <span>och<span> <span>surrealistiska<span>. <span>Det<span> <span>är<span> <span>vi<span> <span>vuxna<span> <span>som<span> <span>behöver<span> <span>den<span> <span>linjära<span> <span>berättelsen<span>, <span>som<span> <span>inte<span> <span>alltid<span> <span>hänger<span> <span>med<span>.<span> </u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u>

<p ><span>Ett<span> <span>större<span> <span>syfte<span> med projektet <span>var att<span> <span>skapa<span> <span>en<span> <span>demokratiskt<span> <span>inkluderande<span> <span>gemenskap<span>, <span>alla<span> <span>ska<span> <span>med<span> . </u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u>

<p ><span>För att nå dit krävs att man lägger mycket tid och varierar ingångarna i projektet efter barnens olika egenskaper och behov. <span>Jag<span> <span>tänker<span> <span>inte<span> <span>så<span> <span>mycket<span> <span>på<span> <span>lärande<span> <span> jag vet<span> <span>att<span> <span>barnen lär<span> <span>ändå. För<span> <span>mig<span> <span>är<span> <span>det<span> <span>de<span> <span>rika<span> <span>upplevelserna<span> <span>som<span> <span>står<span> <span>i<span> <span>fokus<span>.</u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u></u>

<span >&nbsp;</u>

<span >Många gånger har jag hört pedagoger säga att de inte kommer vidare i de projekt de startat med barnen. Att intresset rinner bort, att de inte hittar tråden. Hege Hansson beskriver alla de verktyg vi har till vårt förfogande och genom att använda dem finns tusen och åter tusen vägar att skapa och behålla intresse <span><span>och lust. <span><span></u></u></u></u></u>

<span><span ><span><span >Linda Linder</u></u><span >, förskollärare och ateljerista</u></u></u>

<span >&nbsp;</u>

<p ><span>Fotnot</u><span>: </u><span>På</u><span></u><span>norska </u><span></u><span>heter</u><span></u><span>boken</u><span></u><span>En </u><span></u><span>barnehage </u><span></u><span>til</u><span></u><span>begjær</u><span></u><span>Å</u><span></u><span>gi</u><span></u><span>form </u><span></u><span>til</u><span></u><span>barnehagens </u><span></u><span>innhold och är </u><span></u><span>utgiven </u><span></u><span>på</u><span></u><span>Fagbokforlaget</u><span>2016. Översättningen till svenska är gjord av Annika Claesdotter.</u>