Spotify har 11 procent av ljudboksmarknaden i USA

Nu lanserar Spotify ljudböcker på riktigt. Illustration: Spotify pressbild.

Spotifys satsning på att inkludera 15 timmar ljudbokslyssning i sina prenumerationer gav ljudboksmarknaden i USA en boost. Enligt Bookstat hade Spotify 11 procent av marknaden under Q4-2023 och passerade Apple.

Det är New York Times som skriver om utvecklingen för ljudböcker i USA de senaste månaderna efter att Spotify lanserade ljudböcker på allvar.

  • Ljudboksmarknaden i USA växte med 14 procent under fjärde kvartalet 2023 jämfört med föregående år, enligt Bookstat. Spotify ej medräknat.
  • Inklusive Spotify växte ljudbokssektorn med 28 procent under samma period.
  • Bookstat uppskattar Spotifys marknadsandel till 11 procent, vilket placerar dem före Apple men efter Audible. Då ska man komma ihåg att Spotify inte lanserade i USA förrän 8 november. Nästan halvvägs in i fjärde kvartalet.
  • Britney Spears självbiografi The Woman in Me var den mest lyssnade ljudboken på Spotify.

De senaste månaderna har Spotify betalat ut tiotals miljoner dollar i royalties till bokförlagen, uppger en representant för NYT. Och det är inte bara topplistetitlarna som streamas. 90 000 av de 200 000 titlarna som Spotify erbjuder ska ha lyssnats under de här månaderna.

Enligt Amanda D’Acierno, president och förläggare på Penguin Random House Audio verkar, baserat på de titlar som säljer, demografin på Spotify luta mot en yngre och mer manlig publik än den traditionella ljudbokspubliken.

– Det vi har sett här i USA är väldigt, väldigt bra. De når ut till människor som inte ofta går till bokhandlar, säger hon till New York Times.

Frågan är om Spotifys framgångar med ljudböcker kommer att blidka förlagen på de engelskspråkiga marknaderna och göra dem mer öppna även för prenumerationstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory?

Alla avtal som skrivits ska dock vara varianter på ersättningsmodeller som tidigare använts på ljudboksmarknaden, enligt vad Spotify säger till NYT. Vilket tyder på att Spotify varit generösa i beräkningen av när en bok anses lyssnad.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL