Southside Stories lanserar Spritz Lit – nytt imprint för dryckesböcker

Spritz Lit
Teamet bakom nya förlaget Spritz Lit, Hans-Olov Öberg, Anna Granlund och Emil Åreng som ska ge ut böcker om goda drycker. Foto: Pressbilder.

Southside Stories (en gång Kalla Kulor) firar 20 år som förlag. Man gör det genom att starta ett nytt imprint för dryckesböcker: Spritz Lit tillsammans med Anna Granlund och Emil Åreng.

– Målet med Spritz Lit är att skapa en samlingsplats för den goda dryckeskulturen. Vi vill ge ut dryckesböcker som har någonting extra – det kan vara riktigt djupnördiga drinkböcker, eller brett folkbildande, historiskt intressanta eller varför inte allt detta på en gång?

Det säger Hans-Olov Öberg, grundare av Southside Stories och förlagschef för Spritz Lit. Han är själv författare till en rad böcker, inte minst Jakten på en perfekt Gin & Tonic utgiven på LB Förlag 2018 som 2019 utsågs till Världens Bästa Ginbok i Gourmand Awards. Den boken har sålt i över 25 000 exemplar.

Till sin hjälp har han även Anna Granlund som drev förlaget North Chapter under några år innan hon åter blev anställd inom Bonnierförlagen. Hon gav bland annat ut cocktailboken Salongs i Norrland av Emil Åreng som är prisbelönt bartender med bas i Umeå där han snart öppnar nattklubb (Facit bar) med mycket höga ambitioner. Emil skriver dessutom för tidningen Café och driver podden “Den blinda grisen” tillsammans med Måns Herngren och Adam Lundgren.

– Jag älskar en utmaning och när Hans-Olov bad mig hoppa på detta projekt kunde jag inte säga nej. Tillsammans har vi redan bokidéer som mer än väl
täcker ett par års utgivning framåt – dessutom hoppas vi kunna förnya branschen med nya synsätt på samarbeten, lanseringar och genretänk, säger Anna Granlund som även är författare till en serie spänningsromaner (exempelvis Den röde hanen) som är utgivna på – just det, Southside Stories.

Emil Åreng kommenterar beslutet att hoppa på projektet så här i ett pressmeddelande:

– Så sjukt kul att få jobba med Hans-Olov och Anna. Det är två ofantligt
kompetenta människor och tillsammans ska vi höja standarden för litteratur inom en genre som behöver skakas för att läsarna skall bli riktigt rörda. Herregud, nu börjar jag låta som Hans-Olov!

Första boken har klarat sig igenom tryckerikaoset och är på väg ut – på måndag släpps en drinkbok riktad till aktiesparare, Börsens Bartender, som
ges ut i samarbete med Affärsvärlden, Sveriges ledande affärsmagasin, skriven av förlagschefen själv. Under våren finns redan flera titlar inplanerade.

Hur många drinkböcker eller dryckesböcker finns det utrymme för?
– Jag samlar på mig flera drinkboksidéer i månaden så det handlar mer om att välja de projekt vi tror på. Ska jag ge ett exempel ur den kommande utgivningen får det bli Shakers – kvinnor som skakat om barvärlden där vi lyfter fram passionerade och banbrytande kvinnliga bartenders, både historiskt och nutida. Den boken släpps såklart den 8 mars – på internationella kvinnodagen, säger Hans-Olov.

Hur går det då för huvudförlaget Southside Stories? Bokslutet för 2020 visar en omsättning på 8,6 Mkr och en liten förlust på 79 tkr.

– Southside Stories går bra och vi har utrymme att växa. Exakt var vi landar i år vet vi ju inte förrän julhandeln är slut men om den går som vi hoppas så kanske vi kan nå 10 miljoner i försäljning 2021, säger Hans-Olov Öberg till Boktugg.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL