Pandemin har fått fler att prenumerera på ljud- och e-böcker visar statistik från Svenska bokhandlareföreningen. Arkivbild: Claudio Bresciani/TT.

Det digitala bokläsandet ökar

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Intresset för prenumerationstjänster för böcker, som Storytel, Bookbeat och Nextory, ökar visar försäljningssiffror för tredje kvartalet från Svenska förläggareföreningen och Svenska bokhandlareföreningen.

Nu utgör abonnemangstjänsterna för ljud- och e-böcker nära en tredjedel av den totala bokförsäljningen, rapporterar Kulturnytt i P1.

– Det har varit en stark digital rörelse under pandemin, säger Maria Hamrefors, ordförande för Svenska bokhandlareföreningen, till programmet.

Detta är naturligtvis ingen nyhet för Boktuggs läsare, vi har redan gjort en djupare analys av bokförsäljningsstatistiken för tredje kvartalet 2021 och dessutom topplistan för böckerna som drog in mest pengar under kvartalet.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.