Det digitala bokläsandet ökar

Pandemin har fått fler att prenumerera på ljud- och e-böcker visar statistik från Svenska bokhandlareföreningen. Arkivbild: Claudio Bresciani/TT.

Intresset för prenumerationstjänster för böcker, som Storytel, Bookbeat och Nextory, ökar visar försäljningssiffror för tredje kvartalet från Svenska förläggareföreningen och Svenska bokhandlareföreningen.

Nu utgör abonnemangstjänsterna för ljud- och e-böcker nära en tredjedel av den totala bokförsäljningen, rapporterar Kulturnytt i P1.

– Det har varit en stark digital rörelse under pandemin, säger Maria Hamrefors, ordförande för Svenska bokhandlareföreningen, till programmet.

Detta är naturligtvis ingen nyhet för Boktuggs läsare, vi har redan gjort en djupare analys av bokförsäljningsstatistiken för tredje kvartalet 2021 och dessutom topplistan för böckerna som drog in mest pengar under kvartalet.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL