Adlibris starkare varumärke än Storytel och Akademibokhandeln

Prispallen för Evimetrix Swedish Brand Award 2021. Adlibris har starkaste varumärket enligt undersökningen. I kategorin böcker. Illustration: iStock. Montage: Boktugg.

Enligt en ny undersökning är Adlibris det starkaste varumärket i bokbranschen – före Storytel och Akademibokhandeln och vinner därmed utmärkelsen Swedish Brand Award 2021.

– Vi är såklart väldigt glada över priset. Under de senaste åren har vi arbetat mycket med kundinsikter och utformningen av vår marknadsföring samt kommunikation så utmärkelsen är ett tecken på att vi är på rätt spår, säger Sofia Söderqvist, CMO på Adlibris, i ett pressmeddelande.

Så vad är det för undersökning och utmärkelse? Jo, 1 256 personer har uttalat sig om 6 varumärken i Evimetrix varumärkesundersökning Swedish Brand Award kategori böcker: Adlibris, Akademibokhandeln, Nextory, Storytel, Bokus och BookBeat.

Det är företaget Evimetrix som mätt totalt ca 400 varumärken i 35 kategorier. Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom.

”Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är. Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till”, skriver Evimetrix.

På andra plats efter Adlibris kommer Storytel och Akademibokhandeln kommer på tredje plats på listan. Högst betyg för kundservicen får Akademibokhandeln, bäst sortiment av ljudböcker har Storytel, Nextory får högsta betyg för snabba leveranser och Adlibris är omtyckta för sina låga priser.

Att en helt digital boktjänst får höga betyg för snabba leveranser tyder på att undersökningen är något trubbig. En fysisk bokhandel har ju snabba leveranser när de har boken hemma, men de kan knappast mäta sig med att en ljudbok går att starta direkt i mobilen. Å andra sidan finns bara en bråkdel av alla titlar som ljudböcker.

– Bokkunderna uppskattar en bra kundservice i första hand, men också ett bra sortiment av ljudböcker och snabba leveranser. Har man sedan låga priser så är det många konsumenter som uppskattar även det, säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix, i ett pressmeddelande.

Boktuggs analys: Ta den här undersökningen med en stor skopa salt. Vill du fördjupa dig säljs hela branschrapporten för 40 000 kronor.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL