Pekbok om gin lanseras med Kickstarter-kampanj

Främsta målgruppen är troligen varken barn eller bartenders. Foto: iStock.

Pekpinnar eller drinkpinnar? Det är råder ingen brist på uppslag till ordvitsar kring pekboken Den lille ginspiratören som möjligen kan ha en lite äldre målgrupp när den lanseras via en Kickstarter.

Kickstarter som ett sätt att finansiera böcker eller som en del av lanseringskampanjer har blivit allt vanligare och Boktugg har skrivit om ett flertal stora och små.
LÄSTIPS – Analysbrevet: Kickstarter – författare och förlag drar in miljoner i förskott.

Just nu kör Southside Stories en Kickstarter för pekboken Den lille ginspiratören av förlagschefen tillika ginexperten Hans-Olov Öberg (författare till Jakten på en perfekt Gin & tonic) som tillsammans med den flerfaldigt prisbelönte illustratören Hans von Corswant – med glimten i ögat – introducerar ung som gammal för de mest centrala begreppen i ginologins underbara värld. Kopparpannan, Old Tom och bartendern är bara några av karaktärerna som läsaren får möta i det pedagogiska och underhållande pekboksformatet.

Först – det låter ju lite märkligt med en pekbok om drinkar med sprit? Förklara?
– Allt hänger ju på hur man tror att boken ska läsas; vad köparen egentligen är ute efter att manifestera? Vill vi göra våra barn till alkoholister? Troligen inte mer än Astrid Lindgren avsåg att normalisera upphissning av småtjejer i flaggstänger och att kolerisk barnuppfostran med den pennalistiska övertonen ”SNICKARBOA”  var helt okej, säger Hans-Olov Öberg och fortsätter:

– Nej, vad det handlar om är egentligen att vi återvänder till vår tradition av subversiva pekböcker som riktar sig rätt mycket till barnens vuxna. Tidigare gav vi ju ut en pekbok för hårdrockare, Pek Heavy, och en för fotbollsfans, Pekbok för huliganer.

Dessa böcker togs emot med ”stor värme och entusiasm, trots inslag av våld, drogmissbruk och ett satanistiskt budskap skrivet baklänges tvärsöver mittuppslaget”, hävdar Öberg.

– Och faktum är ju att Den lille ginspiratören osar av kunskap om ginhistoria, berömda gindrickare med mera. Min fromma förhoppning är att den bläddras i under trivsamma vuxenmiddagar som en slags sällskapsspel. Hur många kommer att känna igen alla som karikerats på mittuppslaget? 

Varför Kickstarter, vilken erfarenhet har du/ni av kampanjer tidigare? Hur mycket hoppas ni dra in?
– Kickstartern handlar i stor utsträckning om att bygga community och skapa engagemang för boken. Vi erbjuder ju där några coola extragrejor, sparkdräkter, tischor och till och med en temakväll med författare och illustratör … Målet är 35 tkr, vilket inte känns så avlägset med tidigare erfarenheter i bakfickan. Vår humorbok-med-allvarlig-underton ”Hänt på Restaurang II” drog in mer än det dubbla i fjol.

När är boken tänkt att släppas i bokhandel och liknande? Är Kickstarter en för- eller nackdel?
– Boken kommer i mitten av november och släpps samtidigt i bokhandeln. Kickstartern ser vi enbart som en fördel. I den här typen av presentböcker måste ju många kanaler till för att alla ska ha en chans att se verket, säger Hans-Olov Öberg. 

I skrivande stund har Kickstarter-kampanjen dragit in knappt 6 000 kr, med nästan tre veckor kvar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL