Kokböcker vinnare i coronatider – småbarnsböcker förlorare

Svenskarna köpte fler kokböcker men färre barnböcker under coronakrisveckorna. Vi får hoppas att en del barn läser kokböcker då? Foto: iStock.

Vilka genrer och åldersgrupper är vinnare (kokböcker) och förlorare (barnböcker 0-6 år) under coronakrisen? En ny rapport (vecka 11-20) tittar på detta.

Dagens rapport från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen är intressant läsning. Samtidigt som det är svårt att dra alltför stora slutsatser av försäljningsstatistik för tio veckor (vecka 11-20) i de kanaler som säljer fysiska böcker. Streamingtjänsterna finns inte med i underlaget.

Men eftersom vi vet att deckare/spänning är något som pekas ut som populära i prenumerationstjänster är det lite överraskande att den genren faktiskt klarade sig med oförändrad försäljning dessa veckor. Fysisk bokhandel tappade 30,2 procent men nätbokhandelns ökning med 33,4 procent vägde upp för det. Det var däremot inte fallet för skönlitteratur som föll 6,6 procent totalt.

Vad gör svenska folket i coronatider? Troligen lagar mer mat hemma, i alla fall tyder statistiken på det i form av ökad försäljning inom Mat & Dryck som ökar 12,9 procent. Det innebar dock ”bara” 2,4 Mkr i ökad försäljning. Även här skilda världar då fysisk bokhandel tappade 30,1 % medan nätbokhandel/bokklubbar ökade hela 60,1 %.

Barnböcker för de allra yngsta har inte oväntat tagit stryk. En förklaring kan vara att det är en typ av böcker som ofta köps som presenter och inte sällan av den äldre generationen. Och är det några som hållit sig borta från fysisk handel är det förstås 70-plussare som rekommenderats att stanna hemma.

Barnböcker 0-3 år tappar 14,8 % totalt och för 3-6 år är nedgången 14 %. Det är fysisk bokhandel som står för raset med -41 % respektive -44,5 %.

Här skulle man kunna tänka sig att dessa äldre barnbarnsbokköpare inte heller är vana nätshoppare och det är därför som inte försäljningen flyttat till nätbokhandlarna som ökar med 2,9 % (0-3 år) respektive 6,8 % (3-6 år).

Däremot har minskad försäljning i fysisk bokhandel för de lite äldre barnen (6-12 år) bättre kompenserats av nätbokhandeln. För 6-9 år ökade till och med totalen med 0,6 %. Nu kan enskilda titlars utgivningsdagar givetvis påverka försäljningen när man jämför två år så här.

Lite överraskande är ändå att populärfack som varit en framgångssaga på senare år tappar 18,8 % totalt som en effekt av att fysisk bokhandel nästan halverat sin försäljning i genren (-47,3 %).

När man analyserar bokbranschens utveckling är det bara att konstatera att en viktig kanal fortfarande saknas i dessa rapporter – den digitala bokförsäljningen via prenumerationstjänsterna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.