Varför skulle Amazon inte köpa Akademibokhandeln och Bokus?

En snabb väg in på den svenska bokmarknaden för Amazon skulle förstås vara att svälja Akademibokhandeln och Bokus. Då får de både den näst största nätbokhandeln och en butikskedja för en billig peng. Illustration: iStock. Bildmontage: Boktugg.

Att Amazon kommer till Sverige i höst är alltfler experter eniga om. Men hur många har övervägt tanken att de gör det genom att köpa Bokus och få butikskedjan Akademibokhandeln på köpet?

Akademibokhandeln presenterar idag sin delårsrapport. Fortsatt förskjutning mot ehandel är det tydliga budskapet. Förlust på grund av vädret och stora kostnader för affärsutveckling.

Sannolikt har en hel del av de där miljonerna investerats i att få igång Bokus Play men även att utveckla de två ehandelsplatser som koncernen driftar: Bokus och Akademibokhandeln.se.

Det är ingen tvekan om att Volati har fått ett projekt att bita i när det gäller att utveckla bokhandelskedjan Akademibokhandeln när den inte bara får konkurrens av traditionella (!) nätbokhandlare som den egna Bokus och Bonnierägda Adlibris utan även en trio streamingtjänster (Storytel, Bookbeat och Nextory) som har flera års försprång på Bokus Play. Det vore märkligt om inte den trions gemensamma försäljning på flera hundra miljoner skulle synas i resultaträkningen för fysiska bokhandlare.

Så vad ska AKB göra? Ja, en möjlighet som jag inte vet om den ens har diskuterats är förstås att Volati säljer hela bolaget till Amazon.

Vi vet att Amazon kommer till Sverige i höst. Eller, vi har allt fler källor som säger samma sak. Men ingen vet exakt i vilken form de kommer hit, vilka produkter de kommer att satsa på. Om det blir fokus på pappersböcker, eböcker, ljudböcker eller kanske video. Eller någon helt annan del av deras enorma sortiment.

Det vi vet är att Amazon hittills bromsats på sin väg in i Sverige av det faktum att Sverige redan har två (tidigare tre) stora nätbokhandlare. Varav två (numera en, Adlibris) ägdes av stora svenska förlag. Det innebar också att Amazon inte kunde kräva de rabatter som de fått igenom i andra länder där de etablerat sig, samtidigt som det är betydligt tuffare att komma in som trea på en marknad där två aktörer tillsammans redan har 50 procent av den totala bokmarknaden. Även om du heter Amazon och har en gigantisk krigskassa.

Under många år framstod CDON som den logiska uppköpskandidaten för Amazon, både bokdelen och hela bolaget.

Men med tanke på vad som hänt de senaste åren – vad sägs om Bokus med tillhörande Akademibokhandeln som uppköpskandidat? Hur mycket skulle det kosta Amazon att köpa loss både butikskedjan och ehandeln och streamingtjänsten från Volati? När det köptes loss från Accent Equity (71,7 procent), J.P. Killberg Bokhandelsaktiebolag (11,1 procent), Stiftelsen Bokförlaget Natur & Kultur (11,1 procent) och Krasse & Co AB (1,0 procent) bedömdes värdet på hela koncernen till ca 760 Mkr.

Även om Volati hela tiden kommunicerat att de är långsiktiga ägare och inte har några planer på att sälja Akademibokhandeln så har de ändå aktieägare som inte skulle tacka nej till en bra affär. Och en bra affär för Volati skulle onekligen ett sockrat bud från Amazon vara. Förmodligen skulle alla bud över 1,2 miljarder kronor ses som en succé.

Hur är det då med Amazon, föredrar de inte att bygga egna lager eftersom de är (förmodligen) bäst i världen på logistik? Och varför skulle de använda Bokus istället för Amazon.se som de nu köpt loss för många miljoner?

Amazon har köpt mängder av bolag genom åren. I alla möjliga branscher. Men låt oss titta på vad de köpt i bokbranschen:
Bookpages.co.uk (1998) var en brittisk nätbokhandel som sedan blev Amazon UK.
Telebuch.de (1998) var Tysklands ledande nätbokhandel som sedan blev Amazon Tyskland.
BookSurge och Createspace (2005) som båda sysslade med print-on-demand
Brilliance Audio (2007) var USA:s största oberoende ljudboksförlag.
Audible.com (2008) betalade Amazon 300 miljoner dollar för.
AbeBooks (2008) är en marknadsplats för böcker, konst och samlarobjekt.
Stanza (2009) var en eboksläsare som konkurrerade med Kindle.
Book Depository (2011) en brittisk nätbokhandel grundad av tidigare Amazonanställda.
Goodreads (2013), community för bokälskare hade 20 miljoner användare när Amazon köpte sajten.
ComiXology (2014) är en molntjänst för digital distribution av tecknade serier som används av bland annat Marvel och DC Comics.

Amazon har utöver nätbokhandlare och tjänster relaterade till böcker även köpt ett antal förlag, framför allt i USA, som sedan förvandlats till imprints under Amazon Publishing. För en längre lista på uppköpta bolag även inom andra branscher så har Wikipedia sammanställt en sådan.

Okej, men vill Amazon verkligen äga en hel kedja med fysiska bokhandlare i Sverige? De har visserligen snart öppnat 20 butiker i USA (och ännu fler popups) men annars har de fokus på ehandel.

Det blir en spännande höst i Boksverige. Men bli inte förvånad om Amazon just nu räknar på hur de kan köpa sig in på den svenska bokmarknaden på ett eller annat sätt. För att jämföra lite med Akademibokhandelns kvartalsrapport för Q2-2018. AKB omsatte nästan 315 miljoner kronor. Samma period omsatte Amazon ca 478 miljarder kronor och gjorde en vinst på 23 miljarder kronor. Så ett köp av Akademibokhandeln även med en rejäl premie på värderingen skulle vara småpengar för ehandelsjätten.

Annars kan de ju alltid lägga ett bud på Adlibris? Bonniers skulle ju renodla verksamheten.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL