Familjeförlaget Kikkuli har gått i arv över tre generationer

Anna Lärk Ståhlberg driver förlaget Kikkuli som startades av hennes farmor Ulla Ståhlberg. Foto: Christer Lärk

Under snart trettio år har det lilla förlaget Kikkuli gett ut böcker som handlar om hästar och funktionsnedsättningar. Nu är en av förlagets titlar nominerad till debutantpriset Slangbellan.

Anna Lärk Ståhlberg har drivit Kikkuli Förlag från sitt hem i Trollhättan sedan 2010. Men redan innan dess fanns förlaget i familjen. Det var Annas farmor Ulla Ståhlberg som startade det 1989 när hon gick i pension, med ambitionen att ge ut två sorters böcker: litteratur som stöttar människor med olika typer av funktionshinder och böcker som handlar om hästar och ridsport.

– På den tiden gärna i kombination, berättar Anna Lärk Ståhlberg. Farmor var själv duktig ridinstruktör och drev kampen under 50-talet i Sverige för funktionshindrade att kunna delta i hästsporten.

Eftersom Ulla Ståhlberg själv var författare började hon med att ge ut sina egna böcker, och vissa av dem sålde riktigt bra (ett par av hennes titlar finns fortfarande i tryck). Men efter hand växte det och Ulla blev kontaktad av olika debutanter som letade efter förlag, vilket ledde till att hon började ge ut även andras verk, framförallt debutböcker.

– Det har vi fortsatt med, det är väldigt kul när man får in manus av nya författare. Vi har ett par debutanter varje år, säger Anna, som i botten är utbildad journalist och har jobbat som reporter.

Böcker har alltid legat henne varmt om hjärtat, och under en lång period blev hon introducerad i Kikkulis verksamhet av sin farmor. När Ulla gick bort tog Anna över, vilket blev något av en chock. Trots att hon hade varit delaktig i arbetet saknade hon inblick i allt som sker bakom kulisserna på ett förlag.

– Vi flyttade ner hela förlaget med lager och allt till vårt hem i Trollhättan. Det var jättemycket att sätta sig in i, inte minst vad gällde avtal och royalty och allt det administrativa.

Nu har Anna drivit förlaget i åtta år, och profilen har breddats en aning till att omfatta samhällsutmaningar som mobbning, integration, utanförskap och rasism. Många unga mår dåligt idag och det behövs skönlitteratur som speglar deras situation. Hästböcker är fortfarande en central del av utgivningen, enligt Anna finns det många duktiga författare inom genren och en stor efterfrågan.

Anna Lärk Ståhlberg med några av förlagets böcker.

En hästbok som bevisligen har slagit rätt är Angelica Öhrns debutroman Anton och Teitur, som är nominerad till Slangbellan, ett pris som belönar bästa debuterande författare inom barn- och ungdomskategorin. Boken handlar om Antons relationer i stallmiljön med hästar, ridning, fika, förälskelse och samtal som rör både hästar och vardagsproblem.

– Det här är jättestort för oss! Varje år har vi skickat in nomineringar till priset, men ingen av våra författare har blivit utvald tidigare. Redan när jag fick in manuset till Anton och Teitur för nästan två år sedan kände jag att det här är något helt annat, något speciellt. Ofta när det skrivs om killar i stallet så blir det ofta fokus på könsnormativa drag, men Anton är som vem som helst.

Kikkulis största kund har traditionellt varit biblioteken. Där har förlaget god representation, enligt Anna. Men de senaste fem åren har även den övriga försäljningen tagit fart och de når ut bredare. Försäljningen via nätbokhandeln går allt bättre hela tiden.

– Vi har dock jättesvårt som litet förlag att komma in i den fysiska bokhandeln, säger Anna. I de lokala butikerna i författares eller illustratörers hemtrakter finns vi ibland, men det är i princip det. Jag försöker att prata mycket med inköpschefer men det har ännu inte gett något resultat.

Ulla Ståhlberg drev förlaget av passion och för henne spelade det ingen större roll att det gick med förlust. Passionen har gått i släkten och Anna brinner även hon för att ge ut böcker som kan hjälpa människor, men samtidigt har hon lyckats vända siffrorna och få förlaget att gå med vinst. Omkring 2011–2012 började hon utveckla fler säljkanaler och arbeta mer aktivt med marknadsföring och synlighet i sociala medier. Nu har Anna dessutom anställt sin första person, som jobbar med just marknadsföring och sociala medier.

Och det syns en märkbar skillnad. När Anna först tog över skickade hon ut omkring en bok i veckan från lagret, och när vi pratas vid har hon samma vecka skickat ett par hundra.

Även om förlaget tar mycket tid och går allt bättre så har Anna andra jobb vid sidan om för att få det att gå ihop. Då jobbar hon med samhällsutveckling och stöttar kommuner med olika insatser och projekt. Dessutom är hon själv utgiven på Liber med en bok om affärsutveckling.

Kikkulis ägare och förlagschef Anna Lärk Ståhlberg utanför det kreativa hus som hon och maken Christer har byggt för sina verksamheter.

Idag ger Kikkuli ut omkring en bok i månaden. Från och med i år satsar de även på ljudböcker, som de spelar in själv där hemma. Numera driver Anna nämligen inte förlaget från vardagsrummet längre – utan från andra sidan tomten.

– Min man är musiker och vi har byggt ett stort hus hemma på tomten för våra företag, berättar Anna. Där finns en musikstudio där vi även spelar in ljudböckerna, och vi har kontor, eget lager och möjlighet till konferens.

Vilken är Kikkulis bästsäljare genom tiderna?
– Farmors böcker var stora, de nådde ut till alla ridskolor. Hon är fortfarande överlägset störst, men från ”min” tid så är det Coolt med ADHD, som kom ut 2014. Den har sålt runt 5 000 exemplar nu och är inne på sin femte upplaga – det är riktigt bra för oss, säger Anna Lärk Ståhlberg.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL