72 procent föredrar pappersböcker i ensidig rapport från Two Sides

Två av tre föredrar att läsa på papper framför skärm, enligt undersökning av pappersindustrin. Foto: Fotolia.

Det hävdas att 72 procent föredrar att läsa böcker på papper framför skärm, enligt en internationell studie. Men bakom står pappersbranschens lobbyorganisation Two Sides.

Det var i en artikel från TT (publicerad bland annat av HD) som studien refererades via ett pressmeddelande. Eftersom jag inte hört talas om organisationen Two Sides tidigare tänkte jag att det vore intressant att läsa studien. Några meningar i ett citat i artikeln triggar nämligen alla varningsklockor.

– Det är särskilt de äldre delarna av befolkningen som är uppvuxna med de fysiska böckerna och därför finns här en naturlig dragningskraft. Samtidigt visar flera undersökningar att folk gärna vill sitta med en fysisk bok, så de kan känna av doften och tyngden av boken, medan de samtidigt får en fysisk känsla för hur många sidor de läst, säger Gitte Balling, expert på läsvanor och lektor vid Köpenhamns universitet, i ett pressmeddelande, enligt TT.

Doften av papper är verkligen en intressant myt. Tyngden av en bok är snarare något som väldigt många brukar klaga på och som gör att de inte köper böcker i inbundet format. Och sedan har vi förstås det något motsägelsefulla faktum att läsplattan Kindle i USA haft störst genomslag bland äldre läsare som upptäckt fördelen med att kunna ändra textgrad – vilket är svårt att göra i en pappersbok.

Så varför kommer en ny undersökning till dessa slutsatser? Vem har gjort undersökningen och hur? Ja, googlar man Two Sides hittar man snabbt organisationen som står bakom och dess syfte:

”Two Sides är ett initiativ som kommer från distributionskedjan inom grafisk kommunikation, inklusive skogsbruk, pappersmassa, papper, bläck och kemikalier, prepress, tryck, efterbehandling, publicering, utskrifter, kuverttillverkare och postoperatörer. Vårt gemensamma mål är att främja hållbarheten i distributionskedjan inom grafisk kommunikation och att få bort vanliga miljömässiga missuppfattningar genom att förse konsumenterna med information som kan verifiera varför tryck och papper är ett attraktivt, praktiskt och hållbart kommunikationsmedel.”

Inget fel i att ha en lobbyorganisation (den sponsras av hundratals företag inom den grafiska industrin) som värnar om tryckeribranschen. Men det ska man förstås ha i bakhuvudet när man läser rapporten och hur de valt att vinkla resultatet. Studien bygger på en enkät till 10.700 konsumenter i tio länder (Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nya Zeeland, Sydafrika, Spanien, UK och USA) i juni 2017. Alltså inget av de nordiska länderna.

Så frågan var tydligen ställd – om du får välja, vilket format föredrar du? Där svarade 72 procent print för böcker, medan 28 procent föredrog någon av de digitala plattformarna (laptop, mobil, tablet eller ebokläsare).

Mest frälsta på pappersböcker är fransmännen där 85 procent av de som svarade på undersökningen föredrog pappersböcker.

Värt att notera är dock att bara 55 procent föredrog en tryckt dagstidning, hela 45 procent föredrog alltså att läsa denna digitalt. Om man nu ska se en trend alltså.

Rapportförfattarna väljer på en annan fråga om läsvanor att vinkla det till ”bara 28% föredrar att läsa böcker digitalt, detta syns tydligt i beteende då 55% hävdar att de aldrig eller sällan läser eböcker”. Oj, tänker jag och tittar närmare.

Jodå, det visar sig att 13 procent av deltagarna i undersökningen läser eböcker varje dag, ytterligare 16 procent läser eböcker varje vecka och ungefär lika många läser eböcker en gång i månaden. Och sedan är det ytterligare rätt många som läser sällan (en gång om året). Så egentligen är det alltså bara 41 procent som aldrig läser eböcker.

Och på en annan fråga svarar 45 procent att de läser färre pappersböcker än de brukade göra. Hur många som gör det på grund av att de bytt till digitala format framgår dock inte.

Däremot är undersökningen noga med att ”73% av respondenterna njuter av att läsa pappersböcker mer än att läsa eböcker”.

Var och en får förstås dra sina slutsatser. Men varje gång någon hävdar att konsumenterna föredrar papper för att det prasslar eller luktar gott eller att tyngden är skön så ska man nog tänka att det brister rejält i de rationella argumenten.

Om du själv vill tolka undersökningen så hittar du den här. Tyvärr gick det inte att hitta någon äldre version av samma undersökning så att man kunde jämfört utvecklingen och se ifall andelen som föredrar papper har förändrats lika mycket som det faktiska användandet och försäljningen.

Transparens: Boktugg har själva valt bort en tryckt tidning för att satsa enbart digitalt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL