Akademibokhandeln: Fortsatt förskjutning mot ehandel

Akademibokhandeln, Galleria Center Syd Foto: Privat

Svagare bokmarknad än väntat med fortsatt förskjutning mot ehandel, är den bild som ges i Akademibokhandelns delårsrapport för tredje kvartalet 2017.

I februari 2017 bildades Akademibokhandeln Holding AB, där Akademibokhandelsgruppen med dotterbolag ingår sedan 17 februari 2017. I maj annonserades det att industrigruppen Volati förvärvade hela bolaget. Ägarbytet blev klart den 3 juli 2017.

I delårsrapporten för tredje kvartalet redovisar Akademibokhandeln Holding siffror för hela perioden 17 februari till sista september 2017 samt för årets tredje kvartal. Det framgår att koncernens utveckling under kvartalet har följt branschens säsonger.

– Bokmarknaden var svagare än väntat med en fortsatt förskjutning mot ehandel. Försäljning av övrigt sortiment som såsom pennor, skrivböcker och kalendrar ökade något, skriver vd Maria Hamrefors i rapporten.

Under hela perioden (17 feb–30 sep 2017) ligger Akademibokhandeln Holding AB på ett resultat på -39,2 Mkr efter skatt, med en total omsättning på 846,7 Mkr. Rörelseresultatet efter av- och nedskrivningar uppgick till -6,3 Mkr. Det skattemässiga underskottet på 127,8 Mkr med ett bedömt värde om 18,6 Mkr, skrevs under andra kvartalet ned till 0 Mkr i värde på grund av risken att ägarförändringen inneburit att bolaget inte kunde utnyttja dessa underskott.

Under kvartalet juli–september 2017 landade resultatet efter skatt på 2,3 Mkr, med en nettoomsättning på 402,4 Mkr. Omsättningen för kvartalet sjönk något i jämförelse mot föregående år (409 Mkr 2016), främst till följd av sjunkande försäljningssiffror av böcker till bland annat studenter. Även rörelseresultatet är lägre än föregående år, 11,9 Mkr jämfört med 18,9 Mkr, vilket förklaras med högre kostnader vad gäller marknadsföring och affärsutveckling.

Den totala nettoomsättningen för perioden 1 januari till 30 september 2017 sjönk från 1 177 Mkr 2016 till 1 155 Mkr. Detta beror enligt rapporten på att koncernen ej längre hanterar bokinköp för Coop, vilket ledde till en lägre omsättning under det första kvartalet. Exklusive Coop är koncernens omsättning i nivå med föregående år.

I rörelseresultatet för året, som proforma uppgick till -5,8 Mkr, ingår dock en engångsåterbäring från pensionsbolag på 12,5 Mkr. Vilket innebär ett verkligt rörelseresultat på -18,3 Mkr vilket främst förklaras av högre fasta kostnader till följd av utökad satsning på marknadsföring och affärsutveckling.

Dessutom har Akademibokhandeln fortfarande sitt obligationslån och de räntebärande skulderna uppgick till totalt 521,5 Mkr vid periodens slut. De finansiella kostnaderna har ökat med cirka 7,5 Mkr i ränta per kvartal i och med upptagandet av företagsobligationen, skriver bolaget.

Hur det egentligen går för Akademibokhandeln är svårbedömt utifrån rapporten eftersom den dels saknar detaljsiffrorna för januari och halva februari och dels vet vi att det fjärde kvartalet och julhandeln är avgörande för både fysiska butiker och nätbokhandel.

Akademibokhandeln kommenterar inte hur ehandel respektive butiker utvecklats, men i rapporten går det att utläsa omsättningen för Akademibokhandeln respektive Bokus. Under tredje kvartalet omsatte Bokus 149,5 Mkr och Akademibokhandeln 255,5 Mkr. För hela perioden (17 feb-30 sep) var fördelningen Bokus 229,4 Mkr respektive Akademibokhandeln 552,5 Mkr.

När man sedan går in och tittar på rörelseresultatet så gjorde Akademibokhandeln en förlust på 11,9 Mkr för hela perioden (17 feb-30 sep) och Bokus en vinst på 11,6 Mkr. Under det tredje kvartalet såg det bättre ut för Akademibokhandeln (+8,2 Mkr) men Bokus gjorde fortfarande +6,3 Mkr. Därutöver har man haft centrala kostnader och elimineringar vilket utgör skillnaden mot det redovisade rörelseresultatet för hela koncernen.

Så vi får invänta helårsrapporten innan vi blir klokare på frågan – hur går det för Akademibokhandelns butiker respektive nätbokhandeln Bokus?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL