ANNONS

Timbro förlag ger essän en ny scen med nytt format

Martina Stenström, marknadsansvarig på Timbro förlag.

Essän som form för samtidsfrågor – allt förpackat i Pixiboksformat. För ett år sedan startade Timbro förlag ett essäeri som nu sakta men säkert vinner ny mark.

Alla intressanta ämnen lämpar sig inte för att djuplodas i en 350 sidor lång bok. Ändå kan de vara både viktiga och intressanta att läsa om. Detta tog Timbro förlag fasta på och startade för ett år sedan ett essäeri där brännande samtidsfrågor förpackas i formatet av Pixiböcker. I varje bok avhandlas ett tema på mellan 50 och 90 sidor och de små böckerna kan köpas en och en eller samlade tre stycken i presentaskar.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Essän som litterär form är på uppseglande – genom ett personligt berättande som inte tummar på faktan, tilltalar det många och är ett utmärkt sätt att lyfta ett specifikt tema på utan att det blir för tungt att läsa. Det menar Martina Stenström, marknadsansvarig på Timbro förlag som följt diskussionen om essäns återintåg via nätet och pressens kultursidor.

– Timbro förlag är nischade på att ge ut sakprosa, faktaböcker och klassiker, säger Martina. För ett och ett halvt år sedan började vi prata om idén att ge ut kortare böcker, för många frågor räcker det med 5 000 till 10 000 ord. Essän som format boomar just nu i Storbritannien och USA och det är en bra tid att uppmärksamma den även i Sverige.

Målet är att med det lilla formatet nå en större målgrupp och därigenom vidga intresset för att läsa faktaböcker. Detta grundar sig i att det inte bara är essän i sig som Timbro sett ett ökat intresse för just nu. Fler och fler av deras läsare efterfrågar facklitteratur, något Martina menar delvis beror på att vi lever i en samtid då mycket händer.

– Det känns som att intresset för vad som pågår i världen ökar och fler vill läsa om den här typen av frågor, säger Martina. Vi vill utveckla idén där tankarna får löpa fram till punkt även i de fall det inte räcker till en hel roman. Essän är en lättläst form som passar jättebra till detta. Förhoppningsvis kommer tillväxten av essäböckerna att öka, men det har hela tiden varit ett arbete på lång sikt eftersom det är ett format man måste jobba in hos både kunder och återförsäljare.

ANNONS

Upplagornas storlek har hittills varit medvetet försiktiga och varje släpp har skett om tre böcker åt gången. Förlaget arbetar också mycket med det visuella, detta är en produkt som ska vara intressant men också lättsåld som exempelvis en gåva.

– Alla möjliga kunder har hittills köpt böckerna och av många olika anledningar, säger Martina. Det kan handla om intresse för skribent eller ämne likväl som att de är visuellt snygga eller en bra present att ge bort.

Redan nu finns essäböckerna som e-bok och diskussioner om att kunna göra inläsningar till ljudböcker pågår.

– Det är en kostnadsfråga men det hade varit kul, säger Martina. Förhoppningsvis ska fler bokhandlare våga ta in dem framöver. Detta är en bra produkt för merförsäljning som man enkelt exponerar i kassan vilket gör att den lämpar sig bra för handeln.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se