Man Booker-prisets betydelse för försäljningen

trophy cup on a pile of books with copyspace, studio picture

Som ett av de stora litteraturpriserna har Man Booker-priset enorm påverkan på försäljningssiffrorna. Förlaget Canongate har gett ut två Booker-vinnare.

The Man Booker Prize var från början förbehållet författare från Storbritannien men sedan 2014 öppet även för amerikanska författare. Priset har i alla tider haft stor påverkan på bokförsäljningen, och detta inte bara i USA och Storbritannien.

– Booker-priset kan bokstavligt talat förändra ens liv, säger Jamie Byng, förlagschef på Canongate i en artikel från Publishing Perspectives.

Canongate är ett av de mest framgångsrika oberoende förlagen i Storbritannien och gav ut världskända Berättelsen om Pi av Yann Martel, som vann Booker-priset år 2002. Efter det har boken blivit utgiven i 45 länder och sålt i mer än 4 miljoner exemplar. Ytterligare en titel från Canongate vann samma pris även 2003, och flera andra författare från förlaget har hamnat på prisets shortlist. Även i år har förlaget en titel på Booker-prisets longlist.

Vad är då hemligheten bakom denna Booker-kavalkad? Man brukar prata om gungor och karuseller och att bokförlagen väger upp medelmåttigt säljande titlar med ett fåtal bästsäljare. Men Jamie Byng har en lite annorlunda filosofi:

– Om du ser på de böcker som du förlorar pengar på varje år, så är det ofta böcker som du inte har varit riktigt övertygad om, eller som helt enkelt inte är lika bra som vissa av dina andra.

När många förordar att släppa fler titlar och minska upplagorna ser Jamie Byng istället fördelar i att ge ut färre titlar och kunna ge var och en av dem mer uppmärksamhet. Han kritiserar förlagsmodeller som bara betraktar böcker som produkter utan att bry sig om författaren eller verket i sig. Istället ser han betydelsen av de efterverkningar som en riktigt bra bok kan föra med sig: människor som läser en fantastisk bok kommer att läsa fler böcker, medan en sämre bok kommer att få människor att söka sig till andra medier.

Och betydelsen av att ge ut kvalitetstitlar blir onekligen konkret när ett förlags böcker blir nominerade till eller vinner ett litteraturpris. Må så vara om det är Booker-priset eller Augustpriset – en utmärkelse ger alltid utslag på försäljningssiffrorna. Om det sedan beror på extra omtanke för böckerna och författarna, affärsmässighet eller ren tur är kanske svårare att avgöra.

Foto: iStock

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL