Bokasin-förlaget Orage hoppas sälja en miljon exemplar 2017

Orage räknar med att ge ut uppåt 130 bokasintitlar i Sverige 2017.

I tidningshyllorna hittar vi allt fler bokasin. Norska förlaget Orage räknar med att ge ut 130 titlar under 2017 i Sverige och hoppas sälja över en miljon exemplar i Skandinavien.

Øyvind Therkelsen halkade in i förlagsbranschen i november 2012 när han blev anlitad som grafisk formgivare av ett nystartat förlag som skulle ge ut ett nytt magasin.

– När första numret var klart för tryckning blev förlagschefen sjuk och frågade om jag ville köpa förlaget. Efter en halvtimmes övervägande tillsammans med min fru Line, slog vi till och köpte förlaget, berättar Øyvind Therkelsen för Boktugg.

De bytte namn på förlaget till Orage AS. Ingen av dem hade bakgrund i förlagsbranschen så det mesta var nytt för dem. Förlaget hade licensavtal på Imagine Publishings vetenskapsmagasin How it works som tidigare getts ut i Sverige under namnet Hur det funkar.

– Vi besökte Imagine i England och lärde oss om bokasiner och började med att göra iPhone-boken och Samsung-boken. Elgiganten var de första som beställde i oktober 2013. De ville ha böckerna på norska, svenska, danska och finska, säger Øyvind Therkelsen.

– Samtidigt skrev vi avtal med Egmont om distribution till massmarknaden i Norge. Därefter skaffade vi distribution till bokhandel via Förlagssystem och motsvarande bokdistributörer i Norge, Danmark och Finland.

Aller Media ville 2014 ha ett samarbete kring utgivning av bokasiner i Norden och senare Danmark.

– Och 2015 fick Orage avtal med Tidsam – som första norska förlag.

Förra året, 2016, gav Orage ut 30 bokasiner i Sverige. Inför 2017 bestämde man sig för att öka utgivningen till 80 bokasiner.

– Men i mars justerade vi upp antal utgivningar i Sverige till 130 stycken för 2017. Totalt i Skandinavien ger vi ut ungefär ett bokasin om dagen och vi säljer ett bokasin var nionde sekund, säger Øyvind Therkelsen.

Idag har förlaget 17 medarbetare, varav tre svenskar. Fram till och med 2016 var Norge den största marknaden men 2017 passerade Sverige.

– Det är inte omöjligt att vi säljer en miljon bokasiner i år, säger Øyvind Therkelsen.

Orage producerar endast ett fåtal titlar helt själva, 99 procent är licensierade och översatta utgivningar. Via Tidsam ligger bokasinerna ute till försäljning i tidningshyllorna under åtta veckor.

– Dessutom finns titlarna tillgängliga hos Förlagssystem. Därefter kan bokasinerna dyka upp på kampanjer hos ICA och liknande försäljningsställen.

Alla Orages titlar är one shots, alltså fristående utgivningar, men Tidsams regler kräver att de ges ut som serier.

– Därför sätter vi samman olika titlar inom samma tema från olika förlag. Vi kan exempelvis ha en serie historiska bokasiner med titlar från Future, BBC History och Carlton Publishing. Men vi har inte skapat någon prenumerantionslösning för bokasinserierna. Ännu, säger Øyvind Therkelsen.

En stor del av bokasinerna översätts från engelska. Men det går att köpa originalutgåvorna i Pressbyrån.
En stor del av bokasinerna översätts från engelska. Men det går att köpa originalutgåvorna på exempelvis Pressbyrån.

När blir en tidning ett Bokasin och ett bokasin ett magasin?
– Bokasiner är en hybrid mellan magasin och bok. En temabok sammansatt av magasinsartiklar med samma tema och med magasinsdesign. Väl illustrerad. Läsarna upplever bokasinet som ett tjockt magasin. Enstaka bokasiner trycks med hårda pärmar och upplevs som böcker.

– Namnet Bokasin uppstod i England 2001 och var ett tillägg till magasinet. Artiklar inom samma tema sattes samman och gavs ut som ett bokasin med temat i bokasinet som titel. Ett magasin har samma titel i varje utgåva, medan ett bokasin har temat som titel exempelvis Hjärnan, Löpning, Spioner eller Drönare.

Vilka fördelar ser du med bokasin-formatet?
– Den största fördelen för oss är att bokasinet har temat i titeln. Det har visat sig fungera bra på massmarknaden. Tydliga teman är effektiva för att få kundernas uppmärksamhet. Bokasinet är en bok – som återigen öppnar för flera distributionskanaler. Vissa bokasiner kan tryckas med mjuka omslag för Tidsam och hårda pärmar för bokhandlarna. Bokasinerna är artikelbaserade och fungerar därför också bra digitalt som artiklar på webben och i sociala medier, säger Øyvind Therkelsen.

Vilka är era bäst säljande titlar och vilka upplagor når ni?
– Ifjor var vi först ute med Pokemon GO i hela Skandinavien och sålde 30-40 000 bokasiner. UEFA Fotbolls-EM Guide 2016 var också bra. De största försäljningsframgångarna hade vi med färgläggningsböcker där Animorphia sålde 25 000 exemplar i Norge och 10 000 exemplar i Finland. Titlar inom vetenskap och historia säljer bra i Sverige. En vanlig upplaga är 10-15 000 exemplar.

Boktugg skrev nyligen om hur HarperCollins väljer tidningshyllorna för att sälja sina bilderböcker under varumärket HarperKids. Det finns även andra förlag som använder sig av tidningsdistributörerna Tidsam och Interpress för att sälja sina böcker och därigenom få fler återförsäljare än traditionell bokhandel kan erbjuda.

Som en jämförelse: det finns drygt fysiska 300 bokhandlar i Sverige. Interpress distributerar till 2500 butiker och Tidsam har 7000 återförsäljare. Tidningshyllorna erbjuder en betydligt bredare distribution än bokhyllorna.

Frågan är om tidningsförlagen alltmer kommer att börja snegla mot bokmarknaden och se bokasiner som ett sätt att sälja sina produkter till högre pris än traditionella tidskrifter – men till ett lägre pris än traditionella böcker? Och om bokförlagen på motsvarande sätt börjar titta mot tidningsmarknaden eller åtminstone bokasinmarknaden för att ge ut sina böcker i serier. Det finns ett framgångsrikt exempel på ett förlag som gjort det länge med framgång – Harlequin (som ingår i HarperCollins Nordic).

– Vi ser att de stora tidskriftsförlagen rör sig mot bok – och omvänt – de stora bokförlagen rör sig in mot massmarknaden. Allt handlar om att få största möjliga distribution på sina produkter, säger Øyvind Therkelsen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL