Nextory: En styrka att inte äga några förlag

Shadi Bitar, VD Nextory

Nextory växte under 2016 och tänker lansera sin tjänst internationellt. Omsättningen blev 14,5 Mkr och rörelseresultatet -19,5 Mkr. Strategin är fortsatt att inte äga innehållet själva.

– Airbnb äger inga fastigheter och Uber äger inga bilar. På samma sätt ser vi det som en styrka att Nextory inte äger några förlag, även om vi skulle kunna göra det då vi har drivit förlag tidigare. Det gör att vi kan ha ett gott samarbete med alla förlag på marknaden och inte behöver begränsa oss till vissa marknader när vi går internationellt. Vi kan investera i vår kärnverksamhet istället för att investera i uppköp av förlagsverksamheter, säger Shadi Bitar, VD för Nextory.

Den senaste veckan har Boktugg berättat hur det går för de svenska streamingtjänsterna. BookBeat kommenterade sitt bokslut för 2016 och Storytel (som är börsnoterat) lämnade sin delårsrapport för första halvåret 2017. Men även Nextory har gjort klart sitt bokslut för 2016 vilket öppnar för ännu en jämförelse.

Storytel är den ohotade ettan. Hur stor marknadsandel de faktiskt har är det ingen som vet och eftersom alla aktörer växer förändras den hela tiden.

Nextory redovisar en nettoomsättning på ca 8,1 Mkr för 2016 eller 14,6 Mkr inräknat aktiverat arbete. Motsvarande siffror för BookBeat är 18,4 Mkr respektive 24,3 Mkr. Även Nextory redovisar ett underskott och har idag ett 30-tal medarbetare (inräknat Frescano Group).

– Under 2016 följde vi vår plan, hade stark tillväxt med en kostnadseffektiv organisation, säger Shadi Bitar.

Bolaget gjorde en nyemission på ca 10,6 Mkr 2016 och ytterligare en nyemission på ca 30 Mkr 2017. Rörelseresultatet för 2016 blev -19,5 Mkr att jämföra med -7,6 Mkr för 2015.

– Det stämmer. Vi har en långsiktig plan för Nextorys utveckling och ägare som har gått in långsiktigt i bolaget, säger Shadi Bitar.

Jämförelser mellan BookBeat och Nextory är ofrånkomliga och det är många i branschen som undrar hur Nextory kommer att klara sig. Finns det plats för tre aktörer eller blir det en tvekamp?
– Jag gillar egentligen inte att utvärdera konkurrenter offentligt och pratar hellre om våra egna planer. Jag ser nämligen positivt på att vi är flera aktörer som driver marknaden. E-boksmarkanden är dessutom idag i sin linda där vi är de enda som satsar, säger Shadi Bitar och fortsätter:

– Men som svar på Bookbeat uttalande kring vår tillväxt, så skulle jag säga att det är helt taget ut luften. Vi har haft en fantastisk tillväxt under 2017 och ligger långt före vår plan och budget. Bookbeat har egentligen backat 80 mkr (inkl. aktiverade kostnader) förra året, vilket innebär att de har lagt 60 mkr mer än Nextory men bara fått 10 mkr mer i intäkter.

Så frågan är förstås – hur fördelar sig marknadsandelarna idag, augusti 2017?

– Min bedömning är att det inte är något större skillnad mellan oss och Bookbeat gällande medlemsantalet idag. Jag vill dock inte spekulera i hur mycket markandasandelar som var och en av oss tre abonnemangstjänster har, då redan presenterade siffror är felaktiga. Om Storytel har 85% av marknaden och Bookbeat 20% så har vi redan där (2 av 3 aktörer) en marknadsandel på 105%, vilket såklart inte kan vara fallet, säger Shadi Bitar.

Svårigheten att bedöma marknadsandelarna ligger givetvis också i att de privatägda bolagen Nextory och BookBeat inte behöver redovisa antal kunder – inte ens i årsredovisningen om de inte vill.

Storytel har en tydlig strategi i att de vill äga eget innehåll för att inte vara beroende av förlagen när de lanserar på en ny marknad. Bonniers ser samma fördel indirekt genom att förlagen är BookBeats systerbolag.

– Tror potentialen är närmare halvmiljonen åtminstone och då kommer det nog mest handla om oss och Storytel som alternativen likt ”Expressen/Aftonbladet”. Avseende Nextory tvivlar jag att de kommer klara sig långsiktigt när de inte äger något innehåll och inte verkar få så stor del av marknaden trots att de gasat på med investeringar i flera år nu, sa BookBeats VD Niclas Sandin i en intervju med Boktugg.

Nextory har tidigare sagt att de inte har några planer på eget originalinnehåll. Har det förändrats?
– Jag blir förvånad över Bookbeats uttalande att de tror att de kommer att klara sig bättre än oss på grund av Bonniers content, när vi idag har samma utbud från Bonnier som Bookbeat har. Om Niclas Sandin istället syftar på att Bonnier skulle leveransvägra, så tror jag inte det blir fallet. Bonnier har varit och är professionella och alltid sett till ”bokens” och författarens bästa. Jag tror inte att Bonnierförlagen kommer att vilja sälja färre böcker och därmed ge mindre ersättning till författarna bara för att skada en återförsäljare. Vad jag vet så jobbar de tvärtom, dvs jobbar tillsammans med återförsäljare oavsett ägarförhållande, säger Shadi Bitar.

Hur stor kan då den svenska streamingmarknaden bli? Tidigare bedömning på 400 000 kunder som Storytel och Bonniers landat i har redviderats upp. BookBeat tror på över halvmiljonen och Storytel skriver i sin delårsrapport att de tror på en penetration av 6-8 procent (av åtta miljoner svenskar över 18 år), dvs mellan 480 000 och 640 000 abonnenter.

Vilken bedömning gör ni på Nextory?
– Det beror på om man menar ljudboksmarkanden, e-boksmarkanden eller både och. Gällande ljudboksmarkanden tror jag att det finns ytterligare stor potential för abonnemangstjänster i Sverige. Tittar man på e-boksmarknaden, där potentialen är större än ljudboksmarkanden så har det bara börjat. Marknaden för prenumerationstjänster för både eböcker och ljudböcker är därför mycket mer än de siffor som har nämnts tidigare, säger Shadi Bitar.

Storytel och BookBeat har satsat stort internationellt – har ni tittat på att gå in i andra länder?
– Vi kommer att lansera Nextory internationellt. Jag berättar gärna mer lite längre fram, säger Shadi Bitar hemlighetsfullt och utlovar också en nyhet på den svenska marknaden som ska presenteras inom några veckor.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL