Harry Potter fortsätter förtrolla efter 20 år

20 år efter att den första boken om trollkarlen Harry Potter gavs ut är JK Rowlings magiska universum värt 210 miljarder kronor. Och intresset håller i sig.

Den 26 juni 1997 släpptes den första boken om Harry Potter, Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Två år senare kom den ut på svenska. Med blygsamma 1000 exemplar i den första tryckningen hade varken förlaget Bloomsbury eller någon annan kunnat föreställa sig den enorma världssuccé som serien skulle komma att bli. JK Rowling, ensamstående tvåbarnsmamma med socialbidrag, fantiserade ihop karaktären Harry Potter 1990 när hon väntade på ett försenat tåg. Hon kunde inte släppa sin idé och började skriva, för hand, på olika kaféer i Edinburgh. 1995 skickade hon in sitt manus till 12 bokförlag, och fick nej från alla. Till slut tackade ändå Bloomsbury ja (efter inrådan av chefens 8-åriga dotter), och tur var väl det.

Serien om Harry Potter med sina ursprungliga sju böcker har nu legat till grund för åtta filmatiseringar, en spinn-off filmserie (Fantastic beasts and where to find them, där den andra filmen av fem planerade har premiär 2018), flera relaterade boktitlar, en teaterpjäs (Harry Potter and the cursed child, spelas i detta nu på West End och ska även sättas upp i USA), temaparker i Orlando, Hollywood och Japan samt en öppen filmstudio i London, och mängder av merchandise. Fanaktiviteten kring Harry Potter har varit stark ända sedan starten och det skrivs mängder med fanfiction, anordnas Harry Potter-lajv, turneringar i quidditch (en sorts bollsport från böckerna där man flyger på kvastskaft), konserter inom musikgenren wizard rock, marknader och konvent och så vidare i all oändlighet.

De sju böckerna har vid det här laget släppts i många olika utgåvor som ska passa olika målgrupper. När böckernas målgrupp blev äldre och förlaget insåg att även vuxna läste serien gjorde man snabbt en vuxenutgåva med mörkare och mindre barnsliga omslag. Nyligen började man även ge ut nya rikt illustrerade versioner, kanske för att tillgängliggöra berättelserna för yngre läsare. I samband med 20-årsjubileet släpptes en särskild jubileumsutgåva av den första boken (eller rättare sagt fyra olika) baserad på de fyra elevhemmen på trolldomsskolan Hogwarts med extramaterial och i elevhemmens färger.

Magin bakom Harry Potter

– När människor kommer att prata om populärlitteratur om ett århundrade så kommer de kalla vår tid för Rowlings era, så som vi idag pratar om Dickens era, säger John Granger, författare som har skrivit sin doktorsavhandling om Harry Potter, till tidningen the Mirror. Han tror även att serien kommer att återfödas i nya skepnader under en lång tid framåt.

Vad är det fantastiska med denna fantasyserie? Förutom att vara spännande äventyr om en kamp mellan gott och ont så menar många att serien om Harry Potter har något mer. The Mirror skriver att en faktor bakom succén kan vara att Rowling lyckas tilltala en stor grupp läsare av olika kön och ålder. I takt med att karaktärerna blev äldre förändrades även handlingen och blev mörkare och mer komplex. Från att ha varit en utpräglad barnbok blev böckerna mer och mer riktade mot en äldre målgrupp. Detta gjorde att många läsare ”växte upp” med Harry Potter och förblev trogna fans ända till slutet av serien (och många är det än idag), samtidigt som nya läsare hela tiden hittar serien tack vare de ständiga påminnelserna genom nya filmer och relaterade böcker.

Rowling har hållit hårt i rättigheterna till sitt universum och vägrat samarbeta med aktörer, bland annat McDonald’s, som hon har trott skulle överexponera Harry Potter eller som går emot hennes personliga värderingar. Tack vare detta har varumärket förblivit intakt och inte urvattnats, och den sparsamma exponeringen har gjort att det blivit en stor hype inför varje ny release (till exempel när sajten Pottermore lanserades eller inför släppet av manuskriptet till Harry Potter and the Cursed Child).

Enligt the Mirror menar vissa att framgången kan ha att göra med timingen. Den generation som växte upp med serien var den första generation som hade tillgång till internet, och många forum och sajter startades tidigt med Harry Potter-tema. Fansen diskuterade flitigt online, vilket troligen har haft effekt på försäljningssiffrorna. Word-of-mouth har som vi vet idag en oerhört stark genomslagskraft.

Men enligt Julian Harrison, ansvarig för den kommande utställningen ”Harry Potter: A History of Magic exhibition” på British Library, så finns ytterligare en viktig faktor: Vi lockas av berättelserna eftersom de stammar från myter och folksagor som vi redan känner till. Sagor om till exempel enhörningar har upprepats under århundradenas lopp, vilket gör att vi dras till dem. I Harry Potter används flera gamla legender och historier baserade på vidskepelse, men i en helt ny förpackning.

– Så som de här elementen är invävda i dessa moderna berättelser får de ett nytt liv. Sagorna känns nya men man skulle kunna säga att det ligger i vårt dna att tycka om dem. Och det är genialiskt, säger Julian Harrison till the Mirror.

Antagligen är de här teorierna bara fragment till att förstå succén bakom Harry Potter, men helt klart är att serien inte på långa vägar har tappat sin dragningskraft, trots 20 år på nacken.

Bilder: Norstedts

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL