Olika förlag – en stadigt växande tioåring

Olika släppte sin första bok 2007. Nu utvecklas förlaget på flera sätt: utgivningen utökas parallellt med nya satsningar på utbildning och kommunikation.

Många känner till Olika som det lilla uppstickande normkreativa förlaget bakom böcker som Varför gråter pappan?, Orättvist! eller Kivi och Monsterhund som var den fösta boken som använde hen, i stället för hon eller han och satte igång hela debatten kring det könsneutrala pronomet. Men faktum är att förlaget inte är så litet längre. Idag har Olika runt sex anställda, uppdelade på tre orter: Helsingborg, Linköping och Stockholm. Förlaget drivs av grundaren Marie Tomičić (VD, förläggare, redaktör) tillsammans med Karin Salmson (förläggare, redaktör och föreläsare).

Förlaget som det ser ut idag är egentligen en sammanslagning av två småförlag: Olika, som startades av Marie Tomičić och Lovisa Almborg 2006, och Vilda förlag som startades av Karin Salmson och Pamela von Sabljar 2007. De båda förlagen hade en liknande profil och var verksamma inom ungefär samma område. År 2009, när Lovisa och Pamela valt andra vägar och Marie och Karin drev sina respektive förlag själva, bestämde de sig för att gå samman under namnet Olika. Efter sammanslagningen har förlaget ständigt växt och hittills har det blivit ca 80 titlar.

– Att bara överleva så länge är en bedrift i den här branschen, säger Karin Salmson när vi träffas på Olikas kontor i Helsingborg. En anledning till att vi klarar det, och att vi har kunnat anställa fler personer, är att vi inte bara ger ut böcker.

Förutom att driva förlag erbjuder Olika utbildningar av olika slag, vilket har varit ett viktigt ekonomiskt stöd till förlagsverksamheten. Nyligen har Olika anställt Kristina Henkel, som tidigare grundat företaget Jämställt, för att utveckla utbildningsdelen. Parallellt med detta driver Olika även en kommunikationsbyrå, som precis har börjat rulla.

En förlagsprofil med samhällsförändring som mål

– Vi är ett idédrivet företag i att vi vill skapa förändring. Vi speglar samtidens mångfald i sätt att leva och vara oavsett familjeform, vem man blir kär i, vilket kön eller hudfärg man har eller funktionsvariationer, och försöker bidra till en positiv förändring inom dessa områden.

Tycker ni att de här frågorna diskuteras mer idag än när ni startade?
– I början var det mycket debatt om det var en bra idé att vi fanns över huvud taget. Man pratade om ”den goda litteraturen”, och menade att ett värderingsdrivet förlag skulle underminera kvaliteten. Men vi menade hela tiden att det ena inte utesluter det andra, säger Karin.

De senaste åren har det hänt mycket vad gäller dessa frågor. Det som då upplevdes som väldigt provocerande är idag i stort sett en ickefråga. Idag kan det dyka upp debatter kring vissa mindre frågor, men det finns inte alls lika mycket motstånd längre. Enligt Karin har allt fler förstått poängen med att alla barn ska kunna hitta spegling i bokhyllan, samtidigt som böcker kan fungera som ett fönster mot världen och andra sätt att leva och vara. Och här har förlagen ett stort ansvar.

– Om det inte finns medvetna personer på förlagsnivå som håller koll på normer, värderingar och detaljer i böcker så blir det tyvärr så att vissa hittar spegling hela tiden och andra gör det sällan eller aldrig.

Hur ser mångfalden och jämställdheten ut idag i barnböcker generellt?
– Det är skiftande, men många böcker är goda exempel. Ungdomsboken rör sig snabbare i relation till samhällsutvecklingen, ungdomar väljer själva sin litteratur och är inte så rädda för transpersoner eller hen och så vidare, men när det gäller mindre barn ska böckerna oftast gå via föräldrar eller andra vuxna. Vad gäller barn och bilderböcker är det fortfarande många som skyndar långsamt.

Karin upplever att Olika på sistone har fått mer konkurrens från andra förlag men att de här frågorna fortfarande inte får tillräckligt mycket utrymme. Dock har flera stora förlag sagt att de tack vare Olika har varit tvungna att börja tänka på de här frågorna, vilket innebär att Olika bevisligen varit med i att driva fram medvetenheten.

– Vi tror på berättelser! De är viktiga, både för individen och för samhället i stort, i att bygga normer och skapa förändring.

Vad är roligast med att jobba med Olikas böcker?
– Personligen drivs jag av rättvisefrågor. Litteratur ligger mig varmt om hjärtat och min drivkraft är att få bidra till ett bättre samhälle genom litteratur. Det är roligt att använda sin expertkunskap i dialog med andra, och gemensamt skapa böcker som betyder något. Vi får in väldigt mycket fin feedback från föräldrar och pedagoger och det är tydligt att våra böcker spelar roll.

2017 – ett händelserikt år

Det händer mycket hos Olika just i år, även bortsett från tioårsjubileet. Bland annat har förlaget ökat sortimentet med böcker för 9–12 år, vilket innebär en större utgivning än tidigare. Under 2017 ges 25 till 30 titlar ut.

Nytt är också att Olika påbörjar ett samarbete med Akademibokhandeln. Ett tiotal bilderböcker från Olika som Akademibokhandeln valt ut ska finnas i alla bokhandelskedjans butiker.

– Vi har haft en dialog med dem under åren, berättar Karin, men delvis är det också ett resultat av påtryckningar från föräldrar och andra som har frågat efter ”Olikaböcker”. Ett jättegott betyg för oss som varumärke!

Karin bekräftar att det har varit svårt att komma in i den fysiska bokhandeln, hittills har det genom åren rört sig om enstaka titlar. Olikas stora försäljning har varit mot de som aktivt söker upp böckerna. Olika har därför valt att ha en egen butik på nätet, något som visat sig lyckosamt.

Under 2017 har Olika vuxit med flera nyanställda, och ambitionen är att fortsätta att växa – framförallt inom grenarna utbildning och kommunikation.

– Vi har ökat stadigt och haft en fantastisk utveckling. Nu är utmaningen att upprätthålla det här och klara av de stora personalinvesteringarna vi har gjort. Vi vet vad vi vill och varför vi behövs. Det är ingen lätt bransch, men jag tror som sagt att vi kan söka visst stöd i att vi har flera ben att balansera på, avslutar Karin.

Foto: Björn Lisinski

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

 

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.