Kristianstad Bokhandel söker ett generationsbyte som bevarar boklådans själ

I 20 år har Daniel Soutine drivit boklåda i Kristianstad och givit den sin starka prägel. Nu har Daniel nått punkten då det är dags att överlåta rörelsen till en ny ägare – någon han hoppas ska vårda butikens själ samtidigt som den har energi att följa med tidens strömningar i branschen.

Kristianstad Bokhandel är föreställningen om boklådan som blev sann. Jag kliver in i den långsmala butiken och redan innan jag fått båda fötterna över tröskeln förnimmer jag prägeln av personlighet som fyller atmosfären. Att sätta ett finger på exakt vad det är som gör det går inte. Snarare är det nog så att varje detalj mellan bokhandelns väggar tillsammans skapar känslan av att ha gått rakt in i filmvärldens bild av en levande bokhandel. Butiken i sig har en själ som finns i allt från musiken som strömmar ur högtalarna, den röda duken med julblommor som ligger under bokhögarna på bordet trots att det är september och de exklusiva, stora fotoböckerna som fångar min blick tvärs över rummet.

– Jag har inte lagt en krona på inredning, här har varit samma hyllplan i 20 år, säger ägaren Daniel och ler. Det är lite dammigt och lite schabbigt men vi som jobbar här talar för kunskap och böcker.

En kort blick runt väggarna räcker för att förstå att vi är långt borta från platsen där topplistorna dominerar kvadratmetrarna. Här finns förvisso den delen också men det som drar till sig uppmärksamheten är gedigna böcker med vackra omslag, omsorgsfullt placerade på höga hyllor. Planscher och inramade fotografi hänger på de få ytor som inte är täckta av böcker och man får intrycket av att allt är väl sammanflätat med vart annat.

– Jag tror att vilken fristående bokhandel som helst präglas av sin ägare, säger Daniel när vi slagit oss ner i personalpentryt på ovanvåningen. Det är oundvikligt. Man får bara hoppas att kunderna får det rätta intrycket och känner sig välkomna.

k3
Medarbetaren Carin. Kunskap och engagemang representerar personalen i Kristianstad bokhandel.

I år är det tjugo år sedan Daniel köpte boklådan i Kristianstad. Det är också året då han tänker börja dra sig tillbaka och sälja butiken.

– Det känns jobbigt att sälja den, konstaterar han, men förr eller senare får man inse att det någon gång räcker. Jag flyttade hit från Stockholm och inom ett år var båda Kristianstads boklådor till salu. Den stora var för dyr så då satsade jag på den här. Jag ville göra en bokhandel av den sort jag själv skulle vilja köpa från – en renodlad bokhandel med kunskap, värme och ett brett utbud utan papper, gem och gummiband.

k4
Kristianstad bokhandel har sin egen själ.

Ambitionen från början var att ta in minst ett exemplar av allt som gavs ut i Sverige – förutom den litteratur han köpte in från utlandet. Född i London är engelsk litteratur en självklarhet för Daniel. Idag har det förändrats – utbudet är brett och flerspråkigt men det allra smalaste som ingen visat intresse för har Daniel skalat bort från hyllorna.

– Det är trots allt en liten stad vi finns i, säger han. Men samtidigt är det de konstiga böckerna vi tjänar pengar på. När dagen är slut och jag går igenom försäljningssiffrorna är det alla sålda böcker av enstaka exemplar som gör att vi överlever – inte 27 sålda topplisteettor.

Han beskriver nätet som ett ungt fenomen och tror inte nödvändigtvis att den kommer att konkurrera ut bokhandeln på sikt. Förr eller senare kommer människor att inse hur mycket tid det faktiskt tar att söka efter en bok på nätet och att personlig, kunnig service i en fysisk butik är ett lättare sätt för att få det man vill ha.

– Nätet är ungt och nyheter förför människor, säger Daniel. Vaknar man mitt i natten går man inte längre ner och tar ett glas mjölk och sätter sig med en bok. Istället bläddrar man i telefonen. Men det handlar om ett nyhetens behag som idag stjäl tiden från att köpa och läsa böcker och det tror jag kommer att vända. Boken är en makalös uppfinning som i slutändan kommer att vinna på sina fantastiska egenskaper.

Medan Daniel väntar på rätt köpare för sin boklåda kör han på i sin vanliga takt.

– Jag trappar inte ner, säger han och tar en klunk av teet som dukats fram på bordet. Butiken säljs som en pågående affär. Vill den nya ägaren ha ett levande lager så lämnar vi det som det är. Härom veckan var jag på mässa i London och köpte in böcker som inte finns på nätet. Engelsk litteratur fungerar bra i Kristianstad – det handlar om ämnet och inte språket. Därför är det viktigt att behålla de böcker som är ur första försäljningen. Att bygga upp ett sådant sortiment tar tid men när man väl har etablerat det vet kunderna att det finns så mycket mer än bara topplistan här. Däremot måste den nya ägaren var mer intresserad av att vilja matcha affären mot nutidens trender på sociala media, ordna aktiviteter som författarkvällar och eventuellt ta in ett litet papperslager för att överleva.

Men det hänger inte bara på ägarens vilja att följa med tidens strömningar för att lyckas. Bokbranschen behöver hjälp från politiskt håll för att kunna må riktigt bra spår Daniel. Boklådorna är en del av stadsbildens blodomlopp där folket flanerar och lever sina liv. För att behålla dem krävs beslut uppifrån som kan lätta på skatterna för böcker och därigenom hjälpa kulturen menar han.

k2
Daniel – bokhandlaren

 

– Det känns skit att sälja, men det krävs en person med mer energi och ”go” för att ta butiken vidare – en person som är villig att jobba för förändring men behålla butiken som en del av Kristianstads kultur, konstaterar Daniel. Och jag kommer att finnas kvar i trakterna så skulle köparen vilja driva boklådan på liknande sätt som jag så finns jag i närheten. Det är jag som är Daniel – bokhandlaren.

Foto: Sarah Perfekt

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL