Saska – ny digital bokhandel utmanar jättarna med analoga grepp

Den nya nätbokhandeln Saska säljer ljud- och e-böcker. Framgångsreceptet tror de är en mer hemtrevlig shopping.

För en månad sen öppnade Karol Wegrzyn och Ewelina Kmieciak nya nätshoppen Saska.se – en virtuell bokhandel för ljud- och e-böcker. De arbetar båda på polska förlag i Gdynia och Warszawa men har utnyttjat nätet för att bredvid sina förlagsjobb kunna starta en e-bokhandel som har med Sverige och Skandinavien att göra. Deras förhoppning är att skapa en internethandel som för känslan till att befinna sig i de gamla boklådorna.

– Efter att ha talat med vänner och bekanta var vi eniga om att vi helst handlar böcker i små, lokala bokhandlar eller specialistbokhandlar. De flesta e-bokhandlare har samma struktur som Amazon – tusentals titlar, kategorier och kommentarer på samma plats. Det är lätt hänt att man blir lite förvirrad, säger de.

– Enligt vår uppfattning tycker inte kunder att en bokhandel är ett snabbköp där man bara vill köpa någonting billigt och gå sin väg. Ofta är man ute efter inspiration. Vi ville att användarupplevelsen på Saska skulle föra tankarna till just en sådan där liten, vänlig och lättöverskådlig bokhandel.

För att ha på fötterna inför utmaningen har de inte bara gått på magkänslan utan också studerat kvantitativa prognoser för hur den svenska e-bokhandeln kommer att utvecklas. Saska är till 100 % ett privat familjeföretag och Karol och Ewelina har gjort en stor satsning för att kunna starta det.

– I dagsläget är det definitivt svårt att konkurrera mot stora webbplatser som Storytel eller Bookbeat. Vi vänder oss dock till en annan typ av kunder, resonerar de. Det är inte alla som vill eller kan köpa ett månadsabonnemang. Det är inte alla som läser eller lyssnar på tiotals böcker varje månad. De senaste förändringarna i den amerikanska webbplatsen Scribds offert visar att prenumerationsmodellen inte är den enda rätta försäljningsmetoden för läsare och förlag på e-boksmarknaden. I framtiden vill vi ge kunden tillgång till produkter på flera olika sätt, både enligt den klassiska à la carte-modellen och i form av en blandad prenumerationsmodell.

Tiden för att bygga upp Saska har de funnit på kvällarna när de slutat för dagen på sina andra arbeten. Etapp för etapp har de tagit sig igenom formatering, konceptarbete, design och kodning med metoden Lean Startup.

– Ett sådant tillvägagångssätt innebär en snabba beslut, stor osäkerhet och en hög risk men ger otroliga resultat, säger de. Vi prövar oss hela tiden fram för att göra Saska effektivt trots begränsade resurser för marknadsundersökning och marknadsföring, säger Karol och Ewelina.

Den nykläckta bokhandeln befinner sig i stadiet av att behöva gjuta en stadig grund att stå på och Karol och Ewelina lägger nu krutet på att bygga upp en fast kundkrets. Med ett utbud som innehåller både kritikerrosad litteratur, nischade genrer men också böcker från Öst- och Centraleuropa hoppas de kunna möta flera olika sorters läsares behov:

– Det är läsarnas intressen, inte åldrar, som vi tycker är det viktiga. Vår ambition är att alla, oavsett ålder eller den kategori de söker, ska kunna hitta värdefulla titlar på Saskas hyllor. Vi vill att Saska ska vara en plats läsaren besöker för att hitta nästa bok som han eller hon blir helt uppslukad av.

Efter en knapp månad online har de ett hundratal följare på sociala media och ett tiotal i sin mailinglista.

– Det är fortfarande svårt att noggrant beskriva våra kunders profil, säger Karol och Ewelina. Men vi försöker kontinuerligt analysera trafiken på webbplatsen för att möta kunderna. Vill man träffa oss kan man göra det på Bokmässan i Göteborg i år. Eller så når man oss 24 timmar om dygnet på webbsidan saska.se eller via mail hej@saska.se.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL