Bokförsäljningen ökade 2015 – men hur mycket?

Bokförsäljningen ökade med 3,2 procent under 2015, enligt en försäljningsrapport från två branschorganisationer. Men det finns stora luckor i rapporten som delvis utelämnar två viktiga områden: eböcker och strömmade ljudböcker.

Förläggareföreningen gick ut med det här pressmeddelandet som du säkert läst i en eller annan form förra veckan:

Bokförsäljningen ökade med 3,2 procent under 2015. Det visar färsk statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.
 
Den försäljningskanal som ökade mest var internetbokhandeln vilken ökade sin försäljning med 6,9 procent. Fysisk bokhandel ökade också sin försäljning, med 1,9 procent. Humaniora och allmän facklitteratur var de litteraturgenrer som ökade mest, med 9,8 procent respektive 7,4 procent, och inbunden bok var det format som ökade mest, med 7,5 procent.
 
 – För första gången på många år ökar bokförsäljningen både i kronor räknat och i antal volymer. Ökningen räknat i kronor var 3,2 procent och i antal exemplar 3,1 procent. Det innebär att ökningen generellt sett inte beror på ökade priser, utan på att konsumenterna köpte fler böcker, säger Erik Wikberg, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm och den person som på föreningarnas vägnar ansvarar för statistiken och den rapport som nu presenteras.
 
Särskilt barn- och ungdomslitteraturen var försäljningsmässigt stark och ökade under 2015 med 5,9 procent i kronor räknat. Böcker för läsåldern 9-12 år ökade med hela 22,7 procent.
 
 – Det är mycket glädjande att barn- och ungdomslitteraturen fortsätter att gå framåt. Den fysiska bokhandeln har stor betydelse för barns läsning. Vi fortsätter därför att gemensamt arbeta med läsprojekt som Läslovet och Världsboksveckan för att tydligt visa vårt engagemang, säger Mats Ahlström, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.
 
Åren efter toppåret 2007 minskade bokförsäljningen stadigt. Först 2014 kunde en viss stabilisering noteras.
 
 – Förhoppningsvis innebär den under 2015 ökade bokförsäljningen ett efterlängtat trendbrott. Konkurrensen om människors fritid är hård och kan boken hävda sig där är det på alla sätt bra. Att aktörerna i branschen nu har tillgång till detaljerad försäljningsstatistik innebär att snabbare och bättre beslut kan fattas, vilket i sin tur kan bidra till att verksamheterna stärks, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen. 

Men det saknas alltså en hel del data i undersökningen när vi läser rapporen Boken 2016:

”Idag omfattas statistiken av nära två tredjedelar av all bokförsäljning till konsument i Sverige. Vår förhoppning är att denna andel ska öka så att statistiken blir än mer komplett. Det står alla förlag och återförsäljare fritt att ansluta sig och därmed dagligen kunna ta del av statistiken.”

Egentligen är det rätt anmärkningsvärt att den fysiska bokhandeln jublar över sin försäljningsökning på 1,9 procent när man samtidigt konstaterar att nätbokhandeln är den största kanalen – och dessutom ökade med 6,9 procent.

”Räknat i kronor ökade internetbokhandeln sin försäljning med 109 miljoner kronor, att jämföra med den fysiska bokhandelns ökning med 27 miljoner kronor.”

Eller om vi ska förklara det på ett annat sätt: drygt 200 (?) fysiska bokhandlare ökade tillsammans sin försäljning med 27 miljoner kronor, medan tre nätbokhandlare ökade 109 miljoner kronor tillsammans. Nätbokhandeln har nu 49% av marknaden, fysisk bokhandel 41 procent och övriga återförsäljare, som består av dagligvaruhandel och bokklubbar, delar på resten.

Och när det gäller digitala format är luckorna än större:

”Likaså är täckningen för digitala ljudböcker och e-böcker sämre än för andra format, eftersom det finns en betydande försäljning från aktörer som Apple, Bokon, Google, Readly, Storytel med flera som inte i dagsläget ingår som uppgiftslämnare.”

Storytel har i sin tur gått från 120.000 till 200.000 betalande abonnenter. Vilket i sin tur innebär att deras försäljning av böcker kan närma sig 300 miljoner kronor per år. Som ännu en jämförelse: det såldes fysiska ljudböcker för 52 miljoner kronor 2015 (en minskning med 12,5 miljoner, dvs -19 procent). Hur länge till överlever den ljudböcker på CD?

Annat att notera:

Det genomsnittliga priset per såld bok var i det närmaste oförändrat under 2015 jämfört med 2014. Det genomsnittliga priset per såld bok var båda åren 129 kronor exklusive moms. Räknat på icke avrundade tal höjdes det genomsnittliga priset per såld bok med 0,2 procent.

Den samlade bilden av försäljningen av den digitala utgivningen är att försäljningen, framför allt av den digitala ljudboken, ökar mycket kraftigt. I ett pressmeddelande från Bonnierförlagen AB den 29 januari 2016 skrivs bland annat att förlagsgruppen under 2015 haft en ”extremt hög tillväxttakt för digitala böcker (69%).”

Just det här är också den stora svagheten med rapporten. De segment som växer allra kraftigast finns inte med och vi vet egentligen väldigt lite om dessa. Man kan också konstatera att två av de mest sålda titlarna i Sverige 2015 var egenutgivna, både den mest sålda fackboken och den mest sålda barnboken.

Är du nyfiken och vill analysera hela rapporten själv? Du hittar den här >>

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL