Andreas Eriksson på Ades Media ger sin bild av Dylan Dog

Ett italienskt seriealbum som har en missförstådd antihjälte i fokus och som tar upp samhällsaktuella problem, med inslag av både död, lidande och sjukdom. Lockande?

Summerat låter kanske inte albumen om Dylan Dog som en självklar publiklockare för den breda massan, men faktum är att de älskade albumen blir mer och mer populära. Boktugg har pratat med Andreas Eriksson på Ades Media som är utgivare för den svenska marknaden och som precis släppt ett tredje album med namnet Mater Morbi. Han tror att populariteten beror på att Dylan Dog erbjuder något helt annat än det vanliga.

– Det är inte den enda serien i världen där fantasifull skräck används för att kommentera mer verkliga fasor, men den gör det bra och med nya infallsvinklar. Mater Morbi blev kontroversiellt i Italien på grund av kopplingen till dödshjälp och skulle kanske inte ha fått samma uppmärksamhet i Sverige. Av den anledningen var det viktigt att komplettera den svenska utgåvan med ett kapitel som berättade mer om vad som hände i Italien när Mater Morbi gavs ut första gången, med uppmärksamhet i media och uttalanden av politiker, säger Andreas Eriksson.

Han spår vidare om varför Dylan Dog kan locka på ett annat sätt än andra serier:

– I allmänhet är det många som fastnar för huvudpersonen Dylan Dog, men han är inte en typisk macho seriehjälte. Många gånger misslyckas han, eller tror att han lyckats lösa fallet men vi läsare får veta att han missförstått saken. Han är vegetarian och nykter alkoholist och kör omkring i en skruttig gammal bil, avslutar Andreas beskrivningen av huvudpersonen Dylan som alltså i vissa fall kan beskrivas som en antihjälte.

Dylan Dog gavs ut första gången i Sverige redan under 90-talet, men fick sedan läggas ned. Att som ny förläggare gå rakt på denna serie är modigt, men vid frågan om oron för risktagande säger Andreas Eriksson såhär:  

– Serieutgivning i Sverige är alltid ett ekonomiskt risktagande. Att ge ut Dylan som album istället för serietidning är ett sätt att minska risken, eftersom upplagan och därmed utgifterna blir lägre. Första albumet gjorde jag mycket av jobbet själv, inklusive översättning. För att hålla en snabbare utgivningstakt så köper jag in mer och mer av arbetet utifrån numera.
Recensionerna för alla tre böckerna har varit överväldigande positiva, och allra bäst omdömen har Mater Morbi fått. Det mottagandet har också betytt mycket för lusten att fortsätta.

Att det blev just Dylan Dog som blev den utgivning som fick Andreas att ta steget från serieläsare till serieutgivare kommenterar han på följande sätt:

– Jag började läsa Dylan Dog 1993 när den gavs ut som serietidning i Sverige, först som egen titel och därefter i Seriemagasinet tills tidningen lades ner 2001. Det jag fastnade för var seriens variation och oförutsägbarhet där skräck blandas med humor, romantik, och mycket mera.

Har Ades Media planer på att fortsätta samarbetet och ge ut fler böcker om Dylan Dog, och när kan vi i så fall förvänta oss nästa album?
– Ja, redan i december kommer nästa album; Avgrunden som är ett Dylan-äventyr bland annat inspirerat av skräckfilm. Under nästa år är planen att det ska komma fyra album med Dylan Dog, och några korta bonushäften som medföljer till köpare som är på hugget och är snabba på att köpa in albumen, säger Andreas Eriksson och hoppas med största sannolikhet på just detta, att bonusattribut och en trogen kundkrets ska öka populariteten kring albumen.

När det kommer till seriemarknaden och dess utveckling och framtid, kan man ställa sig frågan om marknaden är på uppåtgående och om vi kommer att få se en breddad marknad av serier de kommande åren. Andreas Eriksson vill poängtera att det är de hängivna köparna som gör marknaden:

– Det här har varit ett faktum i många år redan, det är entusiaster som står för bredden i svensk serieutgivning. Det som varierar under årens lopp är vilken typ av serier som säljer bra och ges ut av stora kommersiella förlag, och vilka som ges ut av eldsjälar som inte är ekonomiskt motiverade. Äventyrsserier som Dylan var storsäljare för några decennier sedan men är idag den mindre delen av en marknad som redan är liten.

Samtidigt är det väldigt kul att vara en del av den här nya undergroundrörelsen, eftersom de personer man möter som vill ge ut eller själva teckna den här typen av serier verkligen brinner för det, avslutar Andreas Eriksson.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

 

 

retired1@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL