Amazon satsar på abonnemang: Kindle Unlimited

Readly erbjuder redan kunder att läsa så mycket eböcker de vill för 99 kr/månad. Storytel är på väg och snart kan de båda få konkurrens av Amazon som i USA lanserat Kindle Unlimited.

För några dagar sedan läckte uppgifterna ut om att Amazon lanserar en ny tjänst, Kindle Unlimited, där kunderna för en avgift på $9.99 (under 70 kr) får tillgång till ett bibliotek med över 640.000 titlar – både eböcker och ljudböcker. Mest sådant som är utgivna av Amazons egna imprints samt egenutgivare. Inget av de fem största förlagen finns med från start. Som en jämförelse så erbjuder Amazon miljoner ebokstitlar till försäljning. Det finns dock flera äldre storsäljare i utbudet, som Harry Potter-böckerna, Hunger Games och Sagan om Ringen.

Amazon är inte först på marknaden. Det finns flera aktörer i USA som lanserat liknande tjänster (exempelvis Oyster och Scribd) men när jätten Amazon kliver in på marknaden så tar de med sig precis det som de små utmanarna ofta saknar – en stor titelkatalog.

Framför allt kan läsarna räkna med att många av de egenutgivna författarna kommer att göra sina böcker tillgängliga i Kindle Unlimited eftersom den kopplas till KDP Select (ett program där titlar blir exklusiva för Amazons kunder under en period på 90 dagar, dvs de får inte säljas i någon annan nätbokhandel samtidigt).

Amazon erbjuder nya kunder att prova gratis i 30 dagar, inte olikt den metod som Netflix använder för sin filmtjänst. Och precis som med Netflix som lockar med ett par egenproducerade exklusiva serier så kommer Amazon att ha många böcker som inte
finns som ebok hos någon annan återförsäljare.

Skillnaden blir möjligen att Kindle Unlimited kommer att sakna många storsäljare från stora amerikanska förlag. Åtminstone från start.

Kommer Amazons Kindle Unlimited till Sverige? I dagsläget är tjänsten begränsad till kunder i USA men Amazon planerar att expandera tjänsten till fler länder, utan att specificera vilka och när.

Om man tittar på den svenska marknaden och gör en jämförelse så har ingen återförsäljare tillgång till titlar utgivna via dem själva direkt på det vis som Amazon har. Däremot indirekt då Adlibris ägs av Bonniers (med flera stora förlag bland annat Forum, Wahlström & Widstrand samt Albert Bonniers förlag) och Dito/Bokus/Akademibokhandeln där KF även äger Norstedts och Rabén & Sjögren.

Readly och Storytel står däremot fria från förlagsintressen, än så länge. Storytel har viserligen genom sitt köp av Storyside samt Earbooks katalog delvis gett sig in i förlagsbranschen och erbjuder vissa ljudböcker exklusivt. Dock med skillnaden att de inte äger eboksrättigheterna och författarens utgivning på det vis Amazon gör.

Prenumerationsmodellen för att konsumera böcker är fortfarande i sin linda. Det är många som ifrågasatt ekonomin för författare och förlag i USA. När det gäller musik är det enklare att räkna ut att Spotify och andra tjänster klarar av att öka omsättningen jämfört med då man sålde fysiska skivor.

Det är inte lika givet att det gäller böcker. Men så kommer det sannolikt inte heller att vara den enda modellen. Precis som vi idag har säljer inbundna böcker både i butik och på nätet, samt ljudböcker på skiva och som streaming eller download kommer vi i framtiden att sälja eböcker i flera olika kanaler.

Vid en första anblick blir läsarna vinnare som får tillgång till fler böcker för mindre pengar. Men om man sedan studerar hur det ser ut på filmtjänster så är det inte lika givet. Netflix har 600 000 abonennenter i Sverige.

2009 toppade DVD-försäljningen i Sverige med en omsättning på 2,2 miljarder kronor. Den har sedan fallit till 1,7 miljarder 2011. (Boktugg har inte lyckats hitta omsättningssiffror för DVD-försäljningen 2012 eller 2013)

Jämför med det faktum att 1,6 miljoner svenska hushåll har tillgång till minst en streamingtjänst för film (december 2013). Med en månadsavgift på i snitt 70 kr skulle det innebära en omsättning på 1,3 miljarder kronor per år.

Men den stora frågan är förstås hur marknadsandelarna kommer att fördelas mellan de olika kanalerna. I musikbranschen försvann skivbutikerna och filmerna följer en liknande utveckling. Är bokbranschen så annorlunda att digitaliseringen inte får samma genomslag?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL