Pia Printz: Vi ger ut böcker i genren intelligent underhållning

Pia Printz. Foto: Kristofer Samuelsson

Vi på boktugg.se har intervjuat Pia Printz för att få reda på mer om förlaget Printz Publishing som i höst ger ut bland annat David Nicholls nya roman Vi. En bok som så klart önskas bli lika stor succé som hans En dag, vilken faktiskt var den bok som fick Pia Printz, att grunda förlaget för fyra år sedan.

– Tanken bakom Printz Publishing är att ge ut böcker i genren intelligent underhållning. Böcker som vi tycker saknas i svensk bokhandel. Gärna engelska romaner, säger Pia Printz.

Vidare säger Pia Printz att de valde sin nisch genom att utgå från vad de själva gillar, och hon menar att deras typ av böcker är kommersiella på så vis att de har en bred publik, men också är välskrivna och smarta. Inget trams, tillägger hon.

Vi ställde frågan varför denna typ av böcker skulle vara ett vinnande koncept, och Pia Printz svarar:

– Jag vet inte om våra böcker är ett vinnande koncept, men jag tror att det finns plats för vår genre bredvid alla deckare och thrillers. Läsarna känner igen kvalitet, även om det är i underhållningsform, och det tror jag talar för oss och våra böcker. Vår senaste succéförfattare Jojo Moyes, till exempel, har en otroligt stor publik, med snart 300 000 sålda ex av Livet efter dig.

I höst ger de alltså ut David Nicholls nya roman något som Printz tycker känns fantastiskt då det enligt henne är ”en underbar roman”. Speciellt roligt tycker hon det ska blir då författaren själv kommer vara på plats och fira med dem.

Aktuellt för förlaget är dock inte bara nya romansläpp. Printz Publishing har nyligen även startat sitt första imprint, Printz Fakta.

– Vi startade Printz Fakta för att vi märkte att folk började komma till oss med fackboksidéer, och vissa av dem kunde vi inte motstå. Då känns det praktiskt att ha ett imprint till dem.

I höst ger man ut två böcker under detta imprint; Ringar på vattnet, berättelser från Estoniakatasrofen av Moa Samuelssonoch Stark som en björn, snabb som en örn av Kalle Zackari Wahlström. På frågan om de kommer skapa fler imprints i förlaget svarar Printz:

– Fler imprints känns inte aktuellt just nu, men man vet ju aldrig.

Ett förlag med framtidstro – och som hoppas på en ny succé med David Nicholls.

Foto: Kristofer Samuelsson

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL